[SlovLit] Dotajčati -- Slovlitovci: Andrej Rozman Roza: Pesem za Palestino -- Re: Smo res tako negativni? -- Stalni naglasni sistemi v slovanskih jezikih, panonska slovanščina

Miran Hladnik hladnikmiran na gmail.com
Ned Jan 14 17:28:11 CET 2024

Od: Marija Cvetek <marija.cvetek1 na gmail.com>
Date: V sob., 13. jan. 2024 ob 20:30
Subject: tajčati, dotajčati (re:
https://mailman.ijs.si/pipermail/slovlit/2024/008248.html)

Dragi Miran, mi glagol dotajčati še kar uporabljamo, saj je vseskozi
treba komu kaj dotajčati ali zatajčati, se pravi, dopovedati (po
bohinjsko tudi zapovedati v pomenu dopovedati) ali ga celo prepričati.
Bolj živ je s predpono do- in za-; marsikdo še reče za marsikoga, ki
se mu ne da dopovedati: "Tmo človeko se pa na da n9č dotajčat9!" Ali:
"Tole mo mor9m pa zatajčat9." Že danes sem vprašala nekaj mlajših
ljudi in so mi povedali, da še tako govorijo. Morda ne vsi, a glagol
je vendarle v "obtoku".

V Spodnji Bohinjski dolini se na Kamnjah po domače pri hiši reče p9r
Tajčo (pri Tajču). In to od takrat, ko je sestra starega očeta (pove
njegova vnukinja) šla v Nemčijo; domov je pripeljala svojega
nezakonskega sina, ki je ostal na Kamnjah, mati pa je odšla nazaj v
Nemčijo. Prihajala je domov in so rekli, da pri tej hiši pa tajčajo.
Ona se ni vrnila; ostala je v Nemčiji. Morda so tudi temu fantu
govorili Tajč.

Iz Češnjice pa poznam pripoved žene, katere mož je odšel na delo v
Avstrijo, da bi zaslužil za traktor. Šel je "goljcvat", sekat les, z
njim pa sta odšla še dva sovaščana. Žena je pripovedovala po Češnjici:
"Ivan bo kuhov, Fronc bo dojčov (ker je znal nemško), naš bo pa
devov." Marsikdo je tudi za turiste rekel v polpretekli dobi: "To so
pa Dojčarj9, b9š mogov pa tajčat z nj9m9." Zdaj govorijo, da šprehajo.

Upam, da mi je uspelo dotajčati, kako se pri nas godi omenjenemu glagolu.

Lepo te pozdravljam!
Minka

===