[SlovLit] Smo res tako negativni? -- Etični obrat -- Literary Lab

Miran Hladnik hladnikmiran na gmail.com
Sob Jan 13 20:53:32 CET 2024

From: "Urh Ferlež  ツ ☼" <ferlez.urh na gmail.com>
To: slovlit na ijs.si
Date: Sat, 13 Jan 2024 19:57:51 +0100
Subject: Smo res tako negativni?

Dragi Miran, dragi Slovlitovci, z vami bi rad delil misel, ki me
zaposluje ta teden. Trenutno nadomeščam na eni od slovenskih srednjih
šol, in sicer na programu za odrasle. Prejšnji teden smo prišli do fin
de siècle in Salome in ta teden se je oglasila ena od udeleženk z
vprašanjem, če se mi zdi primerno, da z najstniki delamo tako sprijena
dela, kot je Wildova Saloma, češ da lahko zaradi takih del mladi
ljudje dobijo kakšne čudne ideje in počnejo neumnosti. Do tu še vse v
redu. Zagovor seznama za poklicno maturo sem do tu nekako še izpeljal,
klasika je klasika, cenzurirati v umetnosti se pa že ne bomo pustili,
saj konec koncev tudi Saloma za svoje slabo dejanje plača z glavo ...
drugi šolarji so me podprli še z argumenti, da je mogoče že na Tiktoku
videti še veliko hujše stvari in da se dijakov tale šolska književnost
itak kaj dosti ne dotakne ...

Potem pa drugo vprašanje, ki ga iz glave ne spravim vse od torka. Ista
oseba me je vprašala, zakaj so vsa dela, ki jih obravnavamo negativna.
"Ne morem priti vedno na ure, a kadar pridem, poslušam o tem, kako
nekdo trpi, umira, pijančuje, fizično propade ... ali poljublja
odsekano glavo. Zakaj toliko negativnosti, če je že itak svet tako
negativen, zakaj ne beremo kaj pozitivnejšega ..." Priznam, da razen
nekih floskul kaj pametnega nisem znal odgovoriti. In ker mi zadeva ni
dala miru, sem danes odprl seznam del za poklicno maturo, skupaj z
vsemi alternativami (če sem dobro štel) ponuja 81 del. Od tega jih je
res 58 takih, ki jih lahko damo v kategorijo, ki mi jo očita učenka,
16 sem jih prepoznal kot pretežno pozitivna, 7 pa kot nevtralna.
Negativa je torej v očitni prednosti. Smo torej res tako negativni? Bi
bilo bolje nekoliko povišati delež pozitivnih? Bi bila književnost
dijakom bolj pri srcu, če to storimo? Moja uboga dijakinja je potem
namesto odgovora dobila predavanje o Matkovi Tini, Gogi, Preobrazbi,
Ekstazi smrti in Boju na požiralniku, svoje vprašanje bi torej težko
postavila na umestnejši dan ... pozdrav, Urh

===

https://www.ludliteratura.si/esej-kolumna/posthumanisticni-obrat-v-literarni-vedi/
-- Aljaž Krivec: Posthumanistični (?) obrat v literarni vedi: O
etičnem obratu v literarni vedi. LUD Literatura 8. jan. 2024.

===