[SlovLit] Ideološke bombončice in jezikovni inženiring

Ned Jun 3 13:44:41 CEST 2018

https://www.vecer.com/zenska-misli-da-je-reducirana-na-fusnoto-6485251
-- Marko Crnkovič: Ženska misli, da je reducirana na fusnoto. Večer
31. 5. 2018.

---

From: "Niki Hüll" <hull.niki na gmail.com>
To: slovlit na ijs.si
Date: Sat, 2 Jun 2018 16:33:25 +0200
Subject: Re: Ideološke bombončice in jezikovni inženiring
(https://mailman.ijs.si/pipermail/slovlit/2018/006360.html , prej in
potem)

Kolegu Savskemu sem dolžna odgovoriti na pomisleke o argumentih, ki
sem jih navedla v prvem odzivu. Naj opomnim, da so bili odgovor na
kolegovo izjavo: »[...] mi se prav nič ne spomnimo, da bi bil posredi
kakšen posebej tehten jezikoslovni argument in da bi se bila ideja o
podčrtajih raztreščila pod njega izjemno težo.« Nanašajo se torej na
podčrtaje in ne neposredno na razpravo o uvedbi generičnega ženskega
spola.

Pod prvo točko je kolega sam načel debato o ikonskosti in
arbitrarnosti jezika, za katero se je potem tudi odločil, da jo je
bolje pustiti pri miru. Trditev, da »jezik ne odraža nujno
zunajjezikovne  dejanskosti«, ni odpirala tovrstnih vprašanj, temveč
je služila zgolj kot opozorilo, da (ne)generičnost moškega slovničnega
spola še ne pomeni tudi pričakovane odslikave v družbi (da ne bomo
povsem obrabili turščine, imamo na razpolago nedavni prispevek prof.
Trobevšek Drobnak).

Do danes sem živela v (očitno krivi) veri, da je raba jezika (parole)
način udejstvovanja njegovega sistema (langue) in da o enem ne moremo
razpravljati povsem neodvisno od drugega. Čeprav upam, da bo kolegovo
prepričanje o preprostosti teh sprememb vzdržalo, me (skupaj z
nekaterimi kolegi) skrbi neodgovoren odnos do uvedbe jezikovnih
sprememb, ki so, kar se rabe tiče, skorajda brez podlage (ta je bila
za spoznanje boljša pri podčrtajih, saj se je z njimi smetilo
vsepoprek). Skeptiki smo mnenja, da noben poseg v jezik ni tako omejen
in nedolžen (relevantna vprašanja glede morebitnih posledic postavlja
tudi g. Ahačič v svojem članku, žal pa so bila izključno na podlagi
naslova članka in enega odstavka hitro označena za zlonamerna).

Ne spomnim se, da bi kdo trdil, da je moški spol »pač« generičen ali
zanemarjal možnost družbenozgodovinskega konteksta uveljavitve te
(današnje) nezaznamovanosti. Nasilno iskanje vzporednic med rezultati
znanstvenega dela in uzakonjenjem nerabljene izmišljije pa se mi zdi
vendarle neprimerno. Prav taka raba analogije meji na logično zmoto
(obzirno prispevanega prevoda se bom poslužila kdaj drugič). Tudi
raztresanje z »absolutnimi resnicami« je tu odveč. V motne vode
ikonskosti in pohištva pa je kolega spet zabredel sam in nima smisla,
da tam tavava dva.

Gospodarnost jezika sem navajala v sklopu argumentov proti podčrtajem
in izrecno poudarila, da bi se  jezik (zaradi nesistematičnosti in
zamudnosti) kvaziločila hitro otresel. Nikakor pa nisem te lastnosti
označila za brezizjemno, čeprav smo ekonomičnosti lahko priča na več
jezikovnih ravneh – za poimenovanje nove predmetnosti se npr. ne
poslužujemo popolnih novotvorb (jezikovno recikliranje je dokaj
pogosto), kohezijo vzpostavljamo z elementi, kot je elipsa, pa tudi v
»avtentični rabi« so pogoste krnitve. Glede variantnosti velja
opomniti, da niti pri sinonimih ne moremo govoriti o popolnem
prekrivanju pomenov, torej je tam, kjer smo priča različicam, moč
najti tudi potrebo po njih.

"Dobri" akademski komunikaciji trda prede že od 25. aprila (o zadevi
šele zdaj ne razpravljamo zato, ker bi se nasprotujoči mesec dni
naprezali z iskanjem protiargumentov). Poleg večkrat omenjenega
kršenja 27. člena javno objavljenega poslovnika lahko govorimo še o
izkoriščanju fakultetnega medija za slabo zastrt napad na novinarja,
sklicevanju na avtoriteto in drugih zmotah relevance. Naj dodam, da bi
sama raje sodelovala v debati, ki ne poteka absente reo. Poziv k
poštenemu delovanju brez podtikanj bi tako prej naslovila na vodstvo
ustanove.

Sicer pa bomo obsežnejši in menda konstruktivnejši razpravi lahko
priča »že« jeseni.

Niki Hüll, študentka FF

---