[SlovLit] Podčrtana transspolnost -- Ludwig Hartinger -- Valentin Stanič

Pon Apr 16 19:31:34 CEST 2018

Od: Mojca Lustrek <mojca.lustrek na telemach.net>
Datum: 16. april 2018 13:26
Zadeva: Re: Izražanje spolne nebinarnosti
(https://mailman.ijs.si/pipermail/slovlit/2018/006308.html in prej)

Spremljam polemiko o bizarni novi rabi podčrtaja, zato sem pogledala v
pravopis, ali sem kaj prezrla ali pozabila ‒ ali res ni mogoče vsega
opraviti z oklepaji in poševnicami.

»Poševnica (/), načeloma stično ločilo, se uporablja:
452 1. za pomen ’ali’, ’oziroma’: Predpona o-/ob- pomeni ’okoli’ ali
’pri’, Koper/Capodistria, Celovec/Klagenfurt«.

»Oklepaj loči:
/.../
446 6. dele besede ali besedne zveze, ki so možna sestavina dela
besede ali besedila ob oklepaju: (pravo)pisen, beri: pravopisen ali
pisen; učitelj(ica), beri: učitelj oz. učiteljica, igrati (na) klavir,
beri: igrati klavir ali igrati na klavir; bahač (kdor se /rad/ baha)«.

Kaj tu manjka?

Sicer sem samo upokojena lektorica, katere beseda nima posebne teže,
zato mi še na misel ni prišlo, da bi se vtaknila v to polemiko, ob
pisanju dr. Saške Štumberger in še nekaterih pa sem si oddahnila in se
tolikanj sprostila, da se mi je tole spisalo kar samo. Že možnosti,
navedenih v jezikovni svetovalnici (zaposlen/a se mi zdi sploh
napačna), je po moje preveč, nikar da bi uvajali še eno, ki nima prav
pomanjkljivost: če tako besedo (posameznik_ca) podčrtamo, to
»inovacijo« skoraj ali celo popolnoma izgubimo  (posameznik_ca) in
nastane smešen zmazek. Čisto brez potrebe. Po mojem mnenju zadostujeta
le oklepaj in ‒ samo kjer ta ni mogoč ‒ poševnica: pameten/pametna
avtor(ica), zanimiv(a) sogovornik/sogovornica.

Moje pisanje ni uperjeno zoper transspolnost ali spolno nebinarnost,
toda newyorških 31 spolov (med drugim) dokazuje, da »jezikovne
enakopravnosti« s sredstvi, kakršen je »transseksualni podčrtaj«, vsem
niti teoretično ni mogoče zagotoviti, torej (se) ne utrujajmo z
neučinkovitimi novotami. Strinjam se, da so tirade tipa »gospe in
gospodje, poslanke in poslanci, kolegice in kolegi ...« prej dokaz
neenakopravnosti »šibkega spola« kot izraz enakovrednosti spolov.
Seveda tudi mene motijo popolnoma nepotrebne »gospe profesor« in
»doktor Novakove«, ki jih že od zdavnaj znamo poimenovati prav, a jih
pogosto ne, toda moji vnukinji sta človekinji in otrokinji samo za
zabavno domačo rabo, sicer pa človeka in otroka kot vsi drugi.
Nepremišljeno »naslavljanje problemov« (zakaj se pa zoper to nihče ne
razhudi?!) pač poraja nove.

Vsem (pa prav vsem!) lep pozdrav.
Mojca Luštrek

===