[SlovLit] Angleška priloga Dela=

Ada Vidovič Muha ada.vidovic-muha na guest.arnes.si
Pon Maj 25 21:31:59 CEST 2009

The New York Times v vsako slovensko vas

Naključje je hotelo, da je čez tokratni vikend s petkom vred ostalo moje
Delo nedotaknjeno. Tako me je >ohranjena izvirnost /./ neposrednost in
avtentičnost besedil< iz New York Timesa v prvem zamahu obšla; vendar kot
ponavadi je drugi zamah tisti, ki zares zadene. Torej šele od danes kot
>siceršnji Delov bralec<, kar sem že od >siceršnjega< Delovega  rojstva  -
pa  kaj bi tisto, kot pravi moja kolegica - torej šele od danes >dobivam
vpogled v razmišljanje novinarjev, ki jim /./ zavida ves časopisni svet.< In
to brezplačno na osmih straneh s tako rekoč na krožniku serviranimi
>najboljšimi članki preteklega tedna<. Tako mi je prihranjen čas in denar.
Ne bo mi več treba kupovati New York Timsa, listati po njem ali brskati po
internetu, in pri tem zgrešiti marsikaj, kar bi, kot vse kaže, morala
vedeti. - Vendar ob vsej tej uredniški skrbi za našo ustrezno duhovno
blagodat in blagodat >predvsem tujcev, ki živijo v Sloveniji<, se pozablja
na možen upad naklade New York Timsa; to bi seveda lahko imelo usodne
posledice za naš globus, saj ste brali Kaos in poznate sindrom newyorškega
metulja.
**********
Pred štirimi leti, ko se je brez dlake na jeziku začelo kazati realno
razmerje odgovornih posameznikov do učnega jezika na univerzi, se mi je
zdelo, da je skrajni čas za javno vprašanje, kaj bo s slovenskim znanstvenim
jezikom, s slovenskim učnim jezikom na slovenski univerzi. Se sploh še
razmišlja o vsebini pojma slovenska univerza ali pa gre samo za univerzo na
Slovenskem kot neke vrste filialo globalne univerze. Se ob teh pojmih sploh
razmišlja o segregaciji znanstvenih vsebin, ki se tihotapi tudi v naš
prostor. Temo sem novembra 2005. leta odprla na mednarodnem simpoziju
Obdobja in jo med drugim objavila tudi v Delu. Pomembno se mi je zdelo, da
so kritično razmišljanje in dvome takrat podprli tudi slovenisti s FDV-ja,
pojavile so se radijske oddaje, okrogle mize na to temo, celotna številka
Jezika in slovstva je bila posvečena vprašanju jezika na slovenski univerzi.
Vendar, kot vidimo, karavana gre dalje. - Danes, ko se sprejemajo sprevržena
merila za univerzitetno kariero, sprevržena, saj je vrednotenje znanosti, ki
nastaja v slovenskem jeziku, ponižano na tako rekoč polovično vrednost glede
na tujejezičnost, se je oglasilo tudi moje stanovsko društvo; v Slovlitu sem
prebrala njegovo izjavo. Priznam, da sem takšno ali drugačno stališče
združenja slovenskih slovenistov pričakovala že davno prej, vendar verjetno
še velja modrost, da je bolje pozno kot nikoli. - Sedaj ko je na udaru
slovensko novinarstvo, njihova verodostojnost, ko se tako rekoč v vsako
slovensko vas ponuja The New York Times z milo rečeno nenavadnimi
utemeljitvami vsaj kar se jezika tiče, pa ta karavana že prehiteva samo
sebe. Morda pa so za zdravorazumarsko reakcijo potrebni tudi takšni absurdi.

Ada Vidovič Muha