[SlovLit] Za strokovno preverjanje teze o (ne)priljubljenosti slovenščine
Miran Hladnik, Siol
miran.hladnik na guest.arnes.si
Čet Mar 13 16:53:41 CET 2008
From: <Janez.Dular na gov.si>
Sent: Thursday, March 13, 2008 4:41 PM
Subject: O (ne)priljubljenosti slovenščine - za SlovLit
Ne morem se znebiti občutka, da je zlovoljni odziv dr. Bože Krakar Vogel
na informacijo o povabilu Ministrstva za kulturo k oddaji ponudb za
raziskavo (teze o /ne/priljubljenosti slovenščine kot šolskega predmeta)
bolj posledica prenagljene posplošitve njenih neprijetnih izkušenj iz
preteklosti kakor pa sad mirnega premisleka o konkretni zadevi. Piše,
kakor da sploh ni prebrala vsebinskega opisa naročila, temveč se je
kritično ustavila (in ostala) le pri namenoma izzivalnem naslovu naloge
in dvomi, ali >je problem zastavljen strokovno pravilno in problemsko
dovolj široko< (želi si >širšo sociokulturno raziskavo<). Zato je njena
kritika naskok na odprta vrata: če odmislimo čustvene poudarke, se bere
kakor nekaj dobrih tez za dispozicijo raziskave, kakršno si naročnik želi.
Kolegica je očitno prezrla dejstvo, da ima naročnik do teze o
nepriljubljenosti slovenščine velike pridržke, vendar tej tezi ne more
javno nasprotovati le na podlagi občutkov in nekaj razpršenih podatkov,
temveč pri svojem odločanju o ukrepih potrebuje resno, teoretično
utemeljeno in statistično preverjeno znanstveno delo o njeni (ne)veljavnosti.
Prim. prva dva odstavka iz neposrednega povabila usposobljenim
raziskovalnim ustanovam:
>V slovenski javnosti (mediji, javne prireditve ipd.) se pogosto slišijo
izjave znanih osebnosti o nepriljubljenosti (celo osovraženosti) slovenščine
kot šolskega predmeta. Ker so učenje, uveljavljanje in položaj jezika izredno
odvisni od učinkovitosti šolskega dela, je vztrajno ponavljanje takih trditev za
jezikovno politiko vznemirljivo in nujno potrebno strokovnega razčiščenja
(v Resoluciji o nacionalnem programu za jezikovno politiko je uporabljen
izraz >temeljita preveritev<), posebno ker se omenjene izjave izrekajo kar
počez in se ne navezujejo na nobeno veljavno raziskavo, temveč le na
posameznikove anekdotične izkušnje ali na splošno mnenje (npr. >leteče
ankete< in pisma bralcev v dnevnem časopisju) in na podobno nezanesljive
podatkovne vire. Pravi odgovor na sociolingvistično pomembno in
jezikovnopolitično občutljivo vprašanje mora temeljiti na vsebinski
razčlembi jezikoslovne in didaktične problematike, statistično veljavnem
anketiranju in drugih metodah za preverjanje dejanskega stanja ter
njegovih vzrokov in okoliščin.
Resolucija o nacionalnem programu za jezikovno politiko (Ur. list RS, št. 43/07)
nas na več mestih spodbuja k izpeljavi take raziskave in k ustreznemu ukrepanju.
Če se izkaže, da so izjave o nepriljubljenosti neutemeljene, bo mogoče z objavo
podatkov iz raziskave nevtralizirati nekaj prvin škodljivega
kalimerovsko-mazohističnega občutja v slovenski jezikovni zavesti; če pa se
izkažejo za upravičene, bomo pridobili objektivno opozorilo in napotilo za
potrebnost radikalne prenove učno-vzgojnih programov, učbenikov in/ali
didaktičnih metod.<
Janez Dular
Dodatne informacije o seznamu SlovLit