[SlovLit] reforma 'studija
Igor Kramberger
kramberger na uni-mb.si
Tor Maj 7 12:39:40 CEST 2002
Dober dan vsem,
Bogomir Mihevc in Miran Hladnik sta me prosila, da pripravim
Bogomirjev odgovor na moje razmi'sljanje o reformi univerzitetnega
'studija za razpo'siljanje celotni SlovLit dopisovalni skupini. Moji
posegi so bili omejeni na vstavljanje oblik 'c, 's in 'z in odpravo
nekaterih (najbr'z pa ne vseh) tipkarskih napak.
Svoj komentar bom zaradi preglednosti poslal lo'ceno.
*****
Date: Mon, 06 May 2002 09:37:18 +0200
From: Bogomir Mihevc <miro.mihevc na Uni-Lj.si>
Subject: RE: posipanje s pepelom
To: Igor Kramberger <kramberger na uni-mb.si>,
Miran Hladnik <miran.hladnik na guest.arnes.si>
'Se o 'studijskih programih po bolonjsko
Med prispevki Slovlitovcev o 'studiju, ki sem jih postavil na ogled
spletni javnosti na <http://wwww.uni-lj.si/kakovost>, jih je kar
nekaj o 'studijskih programih. 'Se nekaj o tem, da bo jasneje, kaj
pi'se v "bolonjski deklaraciji" (glej navedeno doma'co stran) in kaj
menim jaz.
Dve 'studijski stopnji: Osnovna ideja "bolonjskega recepta" je
sistem "z dvema glavnima ''studijskima stopnjama" (B.deklaracija,
1999), ki jo nekateri opi'sejo z "3+2" ali "4+1". Prva stopnja naj bi
obsegala 180 do 240 ECTS to'ck, t.j. 3 ali 4 leta, po priporo'cilih
EUA, Zveze evropskih univerz. Tisti "3 ali 4 leta" pomeni trajanje
dodiplomskega 'studija "bachelor"), s prakso in diplomo vred,
(citiram B.deklaracijo: "/.../ta traja najmanj 3 leta. Diploma,
podeljena po prvi stopnji, je za evropski trg dela tudi relevantna
kot ustrezna raven kvalifikacije". Tisti +1 ali +2 pa je podiplomski
studij ("master"), t.j. specializacija. Cit. B.d.:"Dostop v drugo
stopnjo zahteva uspe'sno dokon'canje prve." Oblika podipl.'studija je
tudi doktorat znanosti, odpade pa na's sedanji "magisterij znanosti",
oz. je vklju'cen v program dr.'studija..
Praksa in pedagoski predmeti: O prenosu prakse in pedago'skih
predmetov v dodaten 9.semester se je 'ze dosti govorilo na FF. To ne
gre, ne po sedanji zakonodaji, ne po "bolonjskih receptih". Zaradi
omejitve sedanjega trajanja na 4 leta po moje 'ze zdaj kr'simo zakon
s prenosom diplome v absolventski sta'z, pa tudi navodila za ECTS,
'ce dodajamo npr. 30 to'ck k 240 to'ckam za 4 letnike! Po
"bolonjsko" pa naj bi dosegli poklicno usposobitev 'ze v prvi
stopnji, kar pomeni tudi prakso in pedago'ske predmete. Saj ne moremo
spustiti diplomanta med otroke le z obvladanjem stroke (stroka 1), ne
da bi poznal vsaj osnove svojega strokovnega dela (pedago'skega,
stroka 2)! In brez prakse, tako kot 'ce bi zdravnik pri'sel med
bolnike naravnost s predavanj, a nikoli prej ni bil v bolnici, razen
kot bolnik! (Kak'sna primerjava? U'cenec kot bolnik?!) Zaradi
(pomembnosti ...) in zahtevnosti nekaterih poklicev (v katerih imajo
za'cetniki tudi vi'sjo pla'co...) bodo izjeme od gornje "bolonjske
formule", in bo 'studij medicine slej ko prej neprekinjeno trajal
vsaj 5,6...let. Za tako podalj'sanje izobra'zevanja za u'citelje
(kaj pomeni predlog 3+2, ali 4+1, kot ga ti opisuje's) bi morali pri
nas spremeniti zakon, podalj'sati dejansko programe za 1 leto in za
to dobiti dodatni dr'zavni denar. Ali pa pobirati 'solnine za ta
dodatni letnik, dva. 'ce bi to uspelo, bi bilo za pedago'ske
fakultete finan'cno ugodno, a vpra'sanje, kaj bo rekel kr'cmar... 'Ze
tako dolg 'studij bi se 'se podalj'sal, kar je bila doslej glavna
poteza sprememb programov na pedago'skih akademijah/fakultetah. Po
diplomi ne bi bilo ve'c prostora za specializacijo, edina oblika
podipl. 'studija bi bil doktorat. Seveda poleg nabiranja papir'ckov
po seminarjih...
Re'sitev? Menim, da bi bil za nas najprimernej'si model 4+1, vendar
ga razumem druga'ce kot nekateri. Dodiplomski 'studij bi morali
skr'citi (v 'stevilu obveznih predmetov in v urah, ki jih ima
'student). Znotraj njega bi morali 'studenta pripravljati za delo
(bodo'ce u'citelje s pedago'skimi predmeti in prakso, ostale z
drugimi predmeti, tudi z drugih fakultet, univerz). Dopustiti bi
morali mo'znost enopredmetnega 'studija, z dodatnimi izbirnimi
predmeti. Po diplomi in nekaj letih dela naj bi se ve'cina 'studentov
vpisala na (1 letni) podiplomski, specialisti'cni 'studij. Po diplomi
naj bi imeli diplomanti mo'znost v posebnem "modulu" (tudi kot del
specialisti'cnega 'studija) kon'cati 'se drugi predmet. Profesorje v
srednjih 'solah bi morali spodbujati k doktorskemu 'studiju, to je
stara tradicija. Za tako ureditev ni treba spreminjati zakonov
(mimogrede, pobudo za spremembo, ki bi dopus'cala tudi 3 letni
dodiplomski 'studij je 'ze dal P. Zgaga s PeLj.), pa'c pa sedanje
'studijske programe. Saj niso dobri, u'cinkovitost 'studija je nizka
(o tem je pisalo v Ve'ceru 30.3.2002, priloga, Delu 8.3.2002, glej
www.uni-lj.si/kakovost), diplomanti ne znajo vsi delati, da o
pedago'skih metodah in o vzgoji niti ne govorimo. Pri tem si lahko
pomagamo z izku'snjami, samoevalvacijami in z Zeleno knjigo o
izobra'zevanju u'citeljev. In z razpravo v strokovnih drustvih, med
univ. u'citelji, s star'si...
Dvopredmetnost: Dvopredmetne povezave so oblika ve'cje izbirnosti v
programu, ki naj omogo'ci prilagoditev interesa 'studenta in
kasnej'semu delu v 'solah. 'ce temu ne slu'zi, 'ce naj le napolni
predavalnice, potem u'cinki niso predvidljivi. Zaradi obse'znosti
dveh predmetov je te'zje skraj'sevati 'studij, vedno kdo zgubi ure.
Za pedago'ski poklic so pomembni skupni (pedago'ski) predmeti, ki pa
bi se tvojem predlogu kar prenesli v podiplomski 'studij. Sedanje
uvajanje ECTS in ve'cje izbirnosti ponuja 'se druge mo'znosti. 'Ze
davno sem predlagal, da bi 'student na FF ali PeF namesto drugega
predmeta lahko izbral razli'cne predmete na svoji in drugih
fakultetah (tudi v tujini). Primera sta 'studij gospodarskega
in'zenirstva na UM in sodelovanje FF in Teoloske f. v Lj. Po tem
predlogu bi dobil sicer z diplomo PeF poklicno kvalifikacijo le za
pou'cevanje enega predmeta, ki bi ga pou'ceval na za'cetku kariere.
Kasneje bi lahko dopolnil 'studij 'se z manjkajo'cimi predmeti in
diplomo drugega "predmeta" (programa).
Velikost skupin: O najmanj'si velikosti skupin 'studentov (20 namesto
30) bo najbr'z vedno bolj odlo'cala univerza sama, saj se
financiranje prena'sa nanjo. Nasploh bo treba z denarjem (v univerzi)
pametneje gospodariti, se truditi za bolj'si 'studij in ve'c
'studentov, konkurenca bo vedno huj'sa, mladine pa vedno manj, vsi
poklici ne bodo nikoli enako privla'cni. Urnike bi pa la'zje
sestavljali, 'ce bi bilo predmetov manj, 'ce bi bil program bolj
pro'zen in 'ce bi (z ve'cjo izbirnostjo, s 'studijem na daljavo...)
prepustili 'studentu, da si uredi svoj 'cas.
Pozdrav! Bogomir Mihevc
*****
Lep pozdrav,
--
Igor
-----
kramberger na uni-mb.si
Dodatne informacije o seznamu SlovLit