[SLAIS-izrazoslovje] Prevod za AI alignment

Aleš Zamuda ales.zamuda at um.si
Fri Jun 2 17:54:12 CEST 2023

Tea,

še sam sem poskusil … razmišljanje je spodaj… seveda sem preskusil prevesti Wiki članek na ChatGPT, ki se strinja, razlaga pojma pa je moja razlaga - ChatGPT najbrž o njej seveda lahko povprašate, bo najbrž še boljše…

Namreč, morda je pa vseeno bolj natančni prevod “usklajevanje umetne inteligence”.

Sicer oba pojma urejata (računata), tako pojem “poravnavanje”, kot pojem “uskljevanje”, le da je urejanje na različni domeni. Pojma to “počneta” (trpnik) s “po-“ in “u-“ na začetku, ampak en potem “ravna“ (v smislu ravnovesja tehnice ali geometrijske črte), drugi le “sklada” skupaj, torej je ta tadrugi “sklada”, širši pojem (ne zahteva primerjave, le obstoj nečesa za klad).

Poravnavanje bi torej bilo lahko razumljeno kot nek ožji pojem, usklajevanje pa kot širši. To, kar je na Wikipediji, je najbrž kar usklajevanje.

Lep pozdrav.

--
izr. prof. dr. Aleš Zamuda, PhD (male, him; human) | Associate Professor | https://aleszamuda.si
University of Maribor | Faculty of Electrical Engineering and Computer Science
E-mail: ales.zamuda at um.si, azamuda at acm.org, ales.zamuda at ieee.org

> [...]
>

> Pozdravljeni,
>
> mislim, da zares uveljavljenega prevoda še ni (hitro spletno iskanje to potrjuje). Čeprav izraz ni tako nov, pa je na pomenu veliko pridobil predvsem v zadnjem času. V drugih kontekstih pri nas za alignment običajno uporabimo poravnava(nje), npr. časovna in prostorska poravnava podatkov. Se mi pa zdita tudi druga dva predloga ustrezna. Termin bom predlagal za debato v skupini, ki dela na terminološkem slovarju računalništva s področja inteligentnih sistemov. Morda pade kakšen dober argument za en ali drug prevod.

>>> 2. delati, da pride kaj v pravilen, ustrezen položaj: poravnavati drva / poravnavati liste v mapo
>>> 3. delati, da preneha plačilna obveznost: poravnavati dolgove / poravnavati v denarju / poravnavati obveznosti

>>> 7. star. usklajevati: to živčno središče uravnava vse gibe; toplota in vlaga se morata uravnavati