[SlovLit] Je bil letošnji esej iz slovenščine res »škandalozen«? -- Poletna šola ESSLLI

Miran Hladnik hladnikmiran na gmail.com
Tor Jul 25 20:56:50 CEST 2023


Od: Irena FLORJANČIČ <irena.florjancic na gimnazija-skofjaloka.si>
Date: V pon., 24. jul. 2023 ob 22:17
Subject: Lahkotnost prilagajanja dejstev ob letošnji škandalozni
maturi: Odziv na članek Je bil letošnji esej iz slovenščine res
»škandalozen«?

Člani Državne izpitne komisije za slovenščino so že sredi dopustov
odgovorili na številne očitke v povezavi z letošnjim maturitetnim
esejem, ki so bili objavljeni v medijih. V članku z naslovom Je bil
letošnji esej iz slovenščine res »škandalozen«? so me zmotile tako
diskvalifikacije kritikov in neupravičeni očitki na njihov račun  kot
tudi izogibanje nekaterim pomembnim dejstvom. Moj zapis se navezuje
neposredno na navedeno besedilo, objavljeno v Sobotni prilogi 15. 7.
2023. […] [Celotni prispevek, ki sem ga zaradi dolžine obrezal na
forumski maksimum 500 besed, se nahaja na
https://slov.si/doc/florjancic_matura2023.docx -- mh]

Kako naj dijaki pišejo o didaskalijah v Smoletovi drami, če pa
komisija sama ugotavlja, da »je didaskalij v Antigoni bistveno manj,
tam osebe o prostoru govorijo v svojih dialogih«? Dijaki naj bi sicer
pojasnili tako vlogo dialogov kot didaskalij na oblikovanje podobe
dogajalnega prostora v obeh dramah. Če je torej dijak napisal isto,
kot je navedla komisija, torej da je didaskalij v Antigoni bistveno
manj, ni mogel dobiti vseh točk, čeprav bi bil tak odgovor edini
smiseln. […]

Komisija sicer trdi, da so  bile na seminarjih predstavljene drugačne,
torej nove smernice za pisanje eseja. Res je, da smo o tem govorili,
vendar pa, očitno ne samo po mojem mnenju, ampak tudi po mnenju
številnih profesoric in profesorjev slovenščine, ničesar dorekli,
drugače bi bili odzivi na letošnje smernice za pisanje  eseja zagotovo
drugačni. Mnenje komisije, da je delovala transparentno in pravočasno
napovedovala razvojne premike eseja, je očitno le njeno. Če bi
komisija jasno predstavila smernice za pisanje eseja po novem in o tem
obvestila vse profesorje, ki poučujemo v gimnazijah, verjetno do
podobnih nesporazumov ne bi prihajalo. Očitno torej pravih informacij
ni bilo. Mimogrede, če se večina profesorjev slovenščine ni oglasila v
javnosti, to še ne pomeni, da se ne strinja s tem, kar so zapisali
naše kolegice in kolegi, ki so kritizirali smernice. Nasprotno, po
pogovorih s številnimi kolegicami in kolegi menim, da večina podpira
kritična stališča, ki so bila objavljena; komisija pa je našla le eno
sporočilo podpore.

Niti priročnik Kako pišemo šolski esej, ki ga je izdal Državni izpitni
center leta 2022 in sta ga napisali Irena Doljak in Irena Velikonja
Kolar, ne opozarja na vsebinske novosti pri eseju. Veliko sicer pišeta
o novostih pri ocenjevanju sloga in zgradbe besedila, s katerima smo
se v preteklih dveh letih res veliko ukvarjali. Če bi podobno uvajali
tudi spremembe pri vsebinskih smernicah, po mojem mnenju ne bi bilo
nikakršnih težav. […]

Glede predmaturitetnega preizkusa me zanima, kako je potekala analiza.
Komisija trdi, da novosti najprej preveri na predmaturitetnem
preizkusu in jih, če se obnesejo, prenese na maturitetni izpit. Če bi
komisija dobila povratno informacijo učiteljev in letošnjih maturantov
ter jo upoštevala, sem prepričana, da bi bile smernice letošnjega
maturitetnega eseja drugače zastavljene. […]

Obžalujem, da člani in članice Državne izpitne komisije za slovenščino
ob številnih kritičnih mnenjih niso zmogli uvida in priznati vsaj
tega, da bi bilo treba o spremembah pri pisanju eseja pravočasno in
čim bolj konkretno poučiti tiste, ki jih te najbolj zadevajo, to so
profesorice in profesorji slovenščine ter dijakinje in dijaki.

Irena Florjančič, Gimnazija Škofja Loka

===

Od: Žitnik, Slavko <slavko.zitnik na fri.uni-lj.si>
Date: V tor., 25. jul. 2023 ob 17:42
Subject: [SDJT-L] Poletna šola ESSLLI - vabilo na javna predavanja

Spoštovani, naslednji teden na Fakulteti za računalništvo in
informatiko v Ljubljani organiziramo 34. evropsko poletno šolo logike,
jezika in računalništva – ESSLLI 2023 (https://2023.esslli.eu). V
okviru poletne šole organiziramo tudi štiri večerna predavanja
odličnih raziskovalcev in profesorjev, ki so dostopna za javnost in
bodo potekala ob 19h v predavalnici PA:

- 1. avgust: Marko Robnik-Šikonja, Large language models for
cross-lingual transfer
- 3. avgust: Malvina Nissim, Language Technology Society
- 8. avgust: Beniamino Accattoli, The Cost of the lambda Calculus and
the Semantics of Sharing
- 10. avgust: Darja Fišer, The Good, the Bad and the Ugly of Language
Technology Infrastructure

Več o predavanjih si lahko preberete tudi na spletni strani
https://2023.esslli.eu/courses-workshops-accepted/evening.html . V
kolikor imate čas, ste toplo vabljeni, da se predavanj udeležite.

Poletna šola ESSLLI 2023 je s privlačnim programom privabila več kot
330 prijavljenih udeležencev z vsega sveta. Dvotedenska poletna šola
ima dolgo tradicijo, saj poteka vse od leta 1989 vsakič v drugem
evropskem mestu. Udeležencem, predvsem doktorskim študentom in mladim
raziskovalcem, ponuja tečaje in tematske delavnice na področjih
logike, jezikoslovja in računalništva. Zaradi izjemno
interdisciplinarne zasnove gre za edinstven dogodek brez primere v
Evropi, saj velja za glavno stično točko mladih raziskovalk in
raziskovalcev ter študentk in študentov navedenih disciplin, saj jim
nudi edinstven prostor za razpravo, izmenjavo znanj in skupno
razvijanje novih idej.

Letošnjo poletno šolo organizirata Fakulteta za računalništvo in
informatiko in Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, v
sodelovanju s Slovenskim društvom za jezikovne tehnologije in
Slovenskim društvom INFORMATIKA. Program soustvarja prek 80 profesoric
in profesorjev iz 23 različnih držav, v dveh tednih pa se bo zvrstilo
kar 53 seminarjev in delavnic, ki bodo potekali v sedmih vzporednih
sekcijah.

Se vidimo in lep pozdrav,
Slavko
predsednik društva


Dodatne informacije o seznamu SlovLit