[SlovLit] Aleksandrinke -- Poletna šola o rokopisnih kulturah -- Bralni krožki za boljšo bralno pismenost

Miran Hladnik hladnikmiran na gmail.com
Ned Mar 19 17:28:13 CET 2023

Od: Katja Mihurko <katja.mihurko.poniz na ung.si>
Date: V sob., 18. mar. 2023 ob 18:45
Subject: Re: Aleksandrinke

Spoštovana drr. Stanonik, na knjigo sem prav nič ne jezim in mislim,
da je iz mojega zapisa povsem razvidno, da sem nisem odzvala na
knjigo, temveč na objavo o njej na slovlitu, ki ni bila podpisana.
Opozorila sem na to, da se knjigo oglaša kot monografijo, ki
»aleksandrinstvu prvič postavlja ogledalo z moške strani«, kar
preprosto ne drži, saj so že pred knjigo Ljubezen na daljavo izšle
študije, v katerih ni v ospredju le žensko doživljanje
aleksandrinstva. Odzvala sem se tudi na del besedila, ki izpostavlja
aleksandrinke le v povezavi z »eksotičnostjo tujega sveta in
svetovljanstvom« in hkrati poudarja moško osamljenost in trpljenje. O
aleksandrinstvu si manj poučeni bralec ali bralka tako lahko ustvari
mnenje, da so na eni strani bile ženske, ki so uživale eksotiko in
svetovljanstvo, na drugi strani pa trpeči moški, ki so skrbeli za
otroke. Zato sem na kratko predstavila zgodbo, ki jo predstavlja
korespondenca zakoncev Peric, ki pa seveda ni edini vir za bolj
kompleksen pogled na aleksandrinstvo. Izjave, ki aleksandrinstvo
poenostavljajo na vzorec trpeči, osamljeni, zgarani moški na eni
strani in eksotiko uživajoča kozmopolitska aleksandrinka na drugi, so
zame del diskurza, ki je aleksandrinkam in njihovim bližnjim prinesel
ogromno težkih trenutkov. Četudi je čisto mogoče, da namen avtorja ali
avtorice zapisa (ki gotovo ni bil objavljen le na slovlitu in je torej
dosegel kar široko občinstvo, zato ni vseeno, kako je bil oblikovan),
ni bil prispevati k tovrstnemu diskurzu, v zapisu opažam
neobčutljivost in nepoznavanje kompleksnosti aleksandrinstva. Zato še
enkrat ponavljam, da po mojem mnenju nihče, ki se resno poglobi v
znanstvene študije aleksandrinstva in osebne zgodbe, tistih, ki so
bile in bili del tega fenomena, ne zapiše tako poenostavljenih in za
potomke aleksandrink očitno bolečih izjav.

prof. dr. Katja Mihurko Poniž

===

https://www.dhhumanist.org/volume/36/459/ -- poletna šola o rokopisnih
kulturah v Hamburgu 17.--28. julija 2023: Understanding Written
Artefacts: Material, Interaction and Transmission in Manuscript
Cultures (https://www.csmc.uni-hamburg.de/study-at-csmc/summerwinterschools/hiss.html).

===