[SlovLit] Jaro Komac (1924--2020) -- Bibliografski seminar za študente literature -- O esejistiki

Miran Hladnik hladnikmiran na gmail.com
Tor Dec 1 20:27:40 CET 2020

Od: Ivana Slamic <ivana.slamic na siol.net>
Date: V pon., 30. nov. 2020 ob 13:24
Subject: Jaro Komac

[…] te dni berem, vedno znova, zadnje dnevnike (tri) pisatelja Danila
Lokarja. Pisal jih je od 25. 8. 1984 do 15. 12. 1988. V njih je Lokar
zapisal tudi, da živi predolgo, da bi se ga še kdo spomnil. Branje
zahteva brskanje in iskanje. Tako sem prebrala tudi Vaš zapis o
Gradnikovem famulusu Jaru Komacu, morda prav tiste dni, ko je žlahtni
gospod umrl. Njegova žena Mojca je nečakinja pisatelja Lokarja.
Spomnila sem se njegove pripovedi o založbi Lipa, tudi tisto lipo so
posekali, malo o življenju z Gradnikom, o zapuščini Iva Šorlija, iz
nje mi je poslal anekdote, ki so nastajale ob Arturju Lokarju, notarju
v Ajdovščini, o drugih zakladih, ki so v njegovi knjižnici. Morda je
tudi [Jaro Komac] predolgo živel, da bi se še kdo spomnil, kaj vse je
delal. Zato tudi ni bilo nikjer nobenega zapisa o njem, le družinska
osmrtnica. […]

---

Ivana Slamič me je nagovorila za naslednji kratek zapis o pokojnem
profesorju Komacu:

Profesor slovenščine, prevajalec in dramaturg Jaro Komac je bil
poznavalec opusa pesnika Gradnika in v letih po drugi svetovni vojni
njegov famulus. Leta 1950 je iz njegove zgodnje poezije diplomiral,
1952 pa pripravil za tisk Gradnikovo zbirko Primorski soneti. Bil je
najzvestejši Gradnikov korespondent, Gradnik mu je v pismih razlagal
svoje poglede na pesništvo, Komačeva pisma pa nudijo vpogled v
pesnikovo življenje in v založniško sceno po drugi svetovni vojni.
Dopisovati sta si začela leta 1949. Komac je po diplomi nastopil
profesorsko službo na gimnaziji v Postojni, postal ravnatelj
tamkajšnje knjižnice, pozneje pa profesor in ravnatelj Poljanske
gimnazije v Ljubljani. Za pesnika je raziskoval njegov rodovnik, pisal
o njem v časopisju, mu prepisoval pesmi in pisma, zbiral njegove
portrete in dva naslikal tudi sam ter snoval monografijo o njem,
dokler ga ni prehitela Marja Boršnik s knjigo Pogovori s pesnikom
Gradnikom leta 1954. V prijetnem spominu so mi ostali obiski pri
profesorju ob pripravah Gradnikovega Zbranega dela, v začetku
osemdesetih let skupaj s Tonetom Pretnarjem, desetletja pozneje pa
sam. Ko mi je včeraj Ivana Slamič sporočila, da je umrl, sem v Zbirko
postavil njegov portret in zastavil zapis o njem na Wikipodatkih
(https://www.wikidata.org/wiki/Q102821269). Lepo bi bilo, če bi ga kdo
razširil v enciklopedijsko geslo. -- miran

===