[SlovLit] Kako se zaletim v drevo, ki se je podrlo name? -- Nagrada Pirjevčevi -- Od računanja V šoli do Pesmi mladine

Miran Hladnik gmail miran.hladnik na gmail.com
Pet Apr 1 19:10:53 CEST 2016


From: Lektorsko drustvo Slovenije <info na lektorsko-drustvo.si>
To: slovlit na ijs.si
Date: Fri, 1 Apr 2016 10:43:29 +0200 (CEST)
Subject: Kako se (lahko) zaletim v drevo, ki se je podrlo name?

Vabljeni, da se nam pridružite na dopoldanskem jezikovnem pogovoru v
torek, 5. aprila, v prostorih Društva slovenskih pisateljev na
Tomšičevi 12 v Ljubljani. Posvetili se bomo ki-stavkom, oziralnim
relativnikom. Razmišljali bomo, ali živimo, delamo in smo v iskanju
ali brisanju meje med preveč in premalo, med lektorsko paranormo in
anarhijo v jeziku, med normativno obravnavo in prakso. Dobrodošli s
svojimi zgledi.

Aprila se bomo srečali tudi na predavanju Marte Kocjan Barle z
naslovom Vejica – kam z njo, drugi del. To bo v sredo, 13. aprila, ob
19. uri, tokrat na srednji šoli Vegova Ljubljana, Vegova 4, v njihovi
knjižnici v 1. nadstropju, vstop skozi glavni vhod šole.

Lektorsko društvo Slovenije
Kristina M. Pučnik, predsednica

===

Od: Janez Stergar <janez.stergar na guest.arnes.si>
Datum: 01. april 2016 12:38
Zadeva: živahno čezmejno pretakanje

[...] V ponedeljek, 4. 4. 2016 bodo v Trstu slovesno izročili
literarno nagrado Vstajenje za leto 2015 literarni zgodovinarki in
univerzitetni profesorici Mariji Pirjevec za knjigo Rebulov zbornik 2:
Ob avtorjevi devetdesetletnici ter za njeno celotno življenjsko delo.
»Pirjevčeva je predsednica Slavističnega društva Trst - Gorica -
Videm. Vse življenje se posveča raziskovalnemu delu na slovenističnem
področju. Poleg poklicnega dela na tržaški univerzi je veliko truda
posvetila publicističnemu področju“, mdr. piše v utemeljitvi nagrade.
Čestitamo! [...] -- Janez Stergar

===

Od:  <vlado na zrc-sazu.si>
Datum: 01. april 2016 17:11
Zadeva: Od računanja V šoli do Pesmi mladine

Letos mineva 11 x 11 let od potresa na belo nedeljo v Ljubljani. Iz
leta 1895 je med drugim tudi Stritarjeva pesem V šoli, ki se začne
takole:

"Ti tam, šesti v drugi klopi,
koliko je šestkrat pet?"
Majhen mož na prste stopi:
"Šestkrat pet je trideset!"

Pesem je primer učenja poštevanke na podlagi računanja s prsti. To je
bilo razmeroma pregledno do števila 25:

1 x 5 =  5
2 x 5 = 10
3 x 5 = 15
4 x 5 = 20
5 x 5 = 25

Bolj zahtevno je računanje s prsti naprej in ravno ta korak beleži
prva kitica Stritarjeve pesmi:

 6 x 5 = 30
 7 x 5 = 35
 8 x 5 = 40
 9 x 5 = 45
10 x 5 = 50

Pri poštevanki gre pravzaprav za seštevanje. Nasprotni korak je spet odštevanje:

 5 – 1 = 4
 5 – 2 = 3
 5 – 3 = 2
 5 – 4 = 1
 5 – 5 = 0

Učitelj hoče učiti postopno z vranjo prispodobo, bistri učenec pa to
postopnost preskoči:

"Vrane družijo se rade,
pet na smreki jih čepi;
puška poči, ena pade,
Koliko jih še sedi?

Kaj se tebi zdi?" – "Nobena!"
"Kaj? To v glavo mi ne gre?
Ena pade ustreljena,
druge štiri odlete."

Učitelj je toliko odprt, da bistrost učenca prepozna in prizna:

"Glej ga, glej, glavica bistra!
Majhen deček, velik mož;
s časom boš še za ministra,
ako vedno priden boš!"

Odštevanje vran v Stritarjevi pesmi je pet let pozneje, ko so
praznovali Prešernovo stoletnico, dala iztočnico za začetek
Župančičeve Pesmi mladine takole:

Mi gremo naprej, mi gremo naprej,
mi strelci,
in pred nami plamen gre skoz noč
kot Bog pred Izraelci.

Na nebu je dan, nad gorami je dan,
a zarjo zakriva nam jata vran,
ona bi rada orle prevarila,
za sonce jih osleparila –
zaman:
sokoli in orli vedo, da je dan!

Vlado Nartnik


Dodatne informacije o seznamu SlovLit