[SlovLit] Kaj pomenijo te besede? -- Diderot

Miran gmail miranhladnik1 na gmail.com
Sre Dec 11 13:26:07 CET 2013

From: "Tomaž Erjavec" <tomaz.erjavec na ijs.si>
To: <slovlit na ijs.si>
Date: Wed, 11 Dec 2013 10:49:50 +0100
Subject: Re: [SlovLit] Kaj pomenijo te besede?

Najprej najlepša hvala vsem, tudi izven seznama SlovLit, ki so mi odgovorili na
zastavljena vprašanja o pomenu besed starejše slovenščine. Je pa žalostno, da
konkretno vprašanje kolegom lahko izzove tako posplošen in žaljiv odgovor s
strani Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša, ZRC SAZU. Sicer se take
pavšalne diskreditacije ne dogajajo prvič, pač pa praktično vsakič, ko kdo
naš slovar oz. besedje starejše slovenščine, če že hočete. Kako mu rečemo, se
mi v resnici ne zdi tako važno, saj njegovi uporabniki ne kupujejo mačka v
žaklju, pač pa takoj vidijo, kako izgleda in si sami ustvarijo mnenje o njegovi
uporabnosti.

Dr. Ahačič ne navaja nobene konkretne napake, če bi kdaj jo, bi jo z velikim
veseljem popravili, saj si ne domišljamo, da smo nezmotljivi. Zato naj mi tudi
oprosti, če dvomim, da je njegov motiv za pisanje >>predvsem želja za boljšo
izpeljavo projekta<<, saj bi se v tem primeru oglasil že par let prej, ali kar
na začetku, ko so pri projektu tudi sodelovali, ne pa ob njegovem izteku. Tudi
ko sem na istem dopisnem seznamu javno objavil oglas za vodjo leksikografske
sekcije na projektu, ni ne on ne kdo drug z inštituta priporočil nobenega
kandidata, ki bi z znanjem in izkušnjami tvorno prispeval k boljšim rezultatom
izdelanega slovarja, ne iz svojih vrst in ne od drugod.

Seveda slovar po obsegu posameznega geselskega članka ne more - in se tudi ne
trudi - konkurirati podobnim slovarjem z Inštituta, ki nastajajo tudi po več
desetletij. Je pa zato na spletu dostopen v celoti, ravno tako kot z njim
povezana korpus in digitalna knjižnica. Koliko slovarjev Inštituta se lahko
pohvali s čim podobnim, bomo upam slišali na današnji Okrogli mizi. Za tiste,
ki se ne morejo, bom težko verjel, da so to >>slovarji v sodobnem pomenu
besede<<. Kot tudi težko verjamem, da je pri našem slovarju oz. korpusu vse tako
zanič, da bodo na Inštitutu morali narediti >>vse povsem na novo<<.

Še najbolj zaskrbljujoče se mi zdi, da se javna institucija, ki bi morala v
slovenskem prostoru delovati integrativno in na vse možne načine spodbujati in
promovirati uporabo slovenskega jezika, raje koncentrira na ohranjanje svojega
monopola kot edinega zveličavnega skrbnika slovenščine, tudi skozi
diskreditacijo drugih, ki bi želeli kaj narediti za naš jezik. Pa četudi skozi
prizmo drugega znanstvenega področja ali ljubiteljsko. Pri tem se vzpostavi
zanimiva vzporednica, saj je Inštitut enako >>ljubiteljski<<, ko gre za področje
formalnih slovarskih shem. Sedaj, ko so končno ugotovili, da ne gre brez XML in
začeli na to osnovo prestavljati svoje slovarje, to delajo sami, pa čeprav za
kaj takega niso najbolj podkovani. Zato bi bila vprašanja tudi na to temo več
kot dobrodošla, sam kot vrhunski strokovnjak s tega področja pa nanje ne bi
odgovarjal v maniri Inštituta, temveč konstruktivno in vsebinsko, kot se to
počne na mednarodnih dopisnih seznamih, kot so npr. TEI-l in CorporaList.

Edini prijazni del sporočila dr. Ahačiča je, da >>ceni in občuduje ves trud, ki
je bil vložen v zbiranje in jezikovnotehnološko izpeljavo projekta<< - pa še tu
pohvali samo trud, ne pa javno dostopnih in povsem odprtih rezultatov, ki so
prvi tovrstni v Sloveniji in so bili nenazadnje izdelani s sredstvi uspešno
pridobljenih projektov EU in Googla, namesto udobnejšega nacionalnega
financiranja.

V želji, da bo SlovLit še naprej ostal forum za medsebojno obveščanje in
pomoč, vas vse prav lepo pozdravljam,

Tomaž Erjavec

===