[SlovLit] Občutljiva tema -- Simpozij o Niku Grafenauerju

MHladnik, arnes miran.hladnik na guest.arnes.si
Pet Nov 19 19:42:16 CET 2010

From: Mojca Honzak <mojca.honzak na guest.arnes.si>
Sent: Friday, November 19, 2010 6:46 PM
Subject: RE: [SlovLit] Občutljiva tema

Ne želim oporekati nobenemu mnenju različnih strokovnjakov. Vseeno pa bi
rada malo ohladila razpravo.

Kot dolgoletna učiteljica sem stalno v stiku z našimi mladimi bralci. Vsa
leta poskušam v mladih spodbuditi veselje do branja. Naučili ste me, da vsak
bralec bere posamezno knjigo po svoje, v skladu s svojim obzorjem
pričakovanja. In vedno znova me presenečajo s svojim videnjem besedila.
Nikoli negativno. Bomo odrasli zopet v naprej vplivali na njihovo
razumevanje prebranega?

Česa vse v posameznih književnih delih  ne najdejo različni odrasli bralci!
Tudi otroci? Na nekem letošnjem predavanju nas je strokovnjak s fakultete
prepričeval, da je delo T. Pavčka: Juri Muri v Afriki povsem rasistično ...
Za odrasle bralce lahko -- a za otroke?

Strinjam se, da so lahko nekatera dela posameznih avtorjev problematična in
neprimerna za mladostnike. Toda kje postaviti mejo? Glede na to, da je
veliko besednih ustvarjalcev genijev na enem področju, na drugih pa nam
nikakor ne morejo biti za vzor(ec), bi vendarle rada, v dobro branja, da ne
zganjamo lustracij. Lahko Prešerna v šoli še beremo?

Samo v vednost: v veljavnem učnem načrtu so v 2. in 3. triletju omenjena
dela V. Mala: Nedelje nekega poletja (odlomek), Sreča na vrvici -- kot
knjiga in scenarij, Poletje v školjki kot scenarij, Baronov mlajši brat, Na
ranču Veranda ter delo V. Mala in J. Tomca: Hitro, hitreje.
V predlogu prenovljenega učnega načrta pa so omenjena dela: Sreča na vrvici
in Teci, teci, kuža moj (v povezavi s filmom), Nedelje nekega poletja --
odlomek ter Baronov mlajši brat ter Na ranču Veranda.
V enem ali drugem primeru je besedil manj kot deset. Vsa besedila so
ponujena kot predlogi, torej ni nobene potrebe, da jih učitelji skupaj z
učenci sploh obravnava(m)jo, če ne želi(m)jo. Enako velja za Bralno značko.
Po pravici povedano, ne spomnim se, kdaj nazadnje bi mi učenci po lastni
izbiri sploh izbrali delo omenjenega avtorja.

Ob tem, ko mladi po dolgih letih zopet polnijo kinodvorane ob ogledu novega
slovenskega mladinskega filma, jim lahko mirno pustimo tudi Srečo na vrvici.
Se vam ne zdi?

Mojca Honzak

===