[SlovLit] Ali bodo v zvezi z učbeniškimi skladi kakšne spremembe
Miran Hladnik, Siol
miran.hladnik na guest.arnes.si
Sob Mar 7 05:54:42 CET 2009
From: "Boža Krakar Vogel" <boza.krakar na guest.arnes.si>
Sent: Friday, March 06, 2009 12:12 PM
Subject: učbeniški skladi in njih koristi
Ali bodo v zvezi z učbeniškimi skladi kakšne spremembe
je eno od vprašanj, ki se jih že lep čas pripravljam zastaviti šolskemu
ministrstvu in novemu ministru. Morda je vprašanje s podvprašanji, ki
sledijo, s stališča šolskih oblasti nekoliko naivno in neadekvatno, posebno,
če je že sredi ugodnega reševanja. Zastavljam ga od strani, daleč od
mainstreama odločanj, a vseeno kot univerzitetna učiteljica učiteljev,
poznavalka pedagoških spoznavnih procesov, intenzivna opazovalka pedagoške
prakse in, spričo sedanjega stanja, tudi kot (prikrajšana) avtorica
učbenikov.
Iz obstoječe ureditve učbeniških skladov kljub nabiranju političnih točk
vsakokratne politične garniture po mojem mnenju izvira kar nekaj vzgojno
pedagoških in tudi kakšen pravni problem.
Najprej je težava v tem, da se v sposojene oz. delno plačane učbenike ne sme
pisati, podčrtovati, zaznamovati. To priporočilo je pač v nasprotju z
legitimno in deklarativno podpirano soudeležbo učenca v procesu spoznavanja.
Učbeniška snov se podobno kot interakcija z učiteljem in součenci ponotranja
v dialogu s ponujenim - najbrž ima marsikdo tudi sam izkušnje, da se dialog
s snovjo ob individualnem tihem učenju spontano dogaja ob pisnih zaznamkih?
Nadalje procesno spoznavanje, pridobivanje trajnega in kakovostnega znanja,
poteka s ponavljanjem, kar vključuje navezovanje nove snovi na prejšnjo,
tudi iz prejšnjega šolskega leta. Zato naj bi učitelj z vso pravico kdaj pa
kdaj naročil določeno snov v samostojno domače ponavljanje. Pri sistemu, ko
je učbenike ob koncu leta treba vrniti, tako ponavljanje (posledično pa bolj
kompleksno, trajno in kakovostno znanje) ni omogočeno. Spet pedagoška škoda.
Na misel pa mi prihaja še en vidik (ne glede na evforijo ob e-knjigah, ki
jih bo za kakšno zahtevnejše delo najbrž treba iztisniti na papir, bolje
rečeno v zmes printanega nereda). Ob polnih ustih književne kulture, ki se
vzgaja ob čustvenem motiviranju mladih za knjigo, ob spodbujanju osebe
knjižnice, podarjanju in sprejemanju knjig ..., se šolajoča mladina ob
(tretjinsko) zastonjskih knjigah, ki jih ima samo v trenutno uporabo, navaja
knjigo dojemati kot potrošno blago, do katerega ne vzpostavi odnosa (ga ne
posvoji s pisanjem, ne ohranja zase). Prispeva to početje h književni
kulturi ali k potrošniški površnosti? - Čeprav bodo baje počasi
osnovnošolski učbeniki zastonj (kar je kar počez spet brez potrebe), še
vedno ostanejo srednješolski, ki to (še lep čas) ne bodo in jih učenci ne
bodo mogli shraniti ne v spomin ne v kakšno poznejše branje, npr. besedil iz
slovenske ter svetovne zakladnice literature in kulture.
Ne nazadnje smo tu še avtorji, v očeh državnih uradnikov veliki zaslužkarji,
kar je daleč od resnice. Ker pa se zaslužka oz. poštenega plačila za delo
resda ne branimo, saj ga nismo enako kot mnogteri menedžer dobili za
zafurana podjetja, se počutimo kot izvirni ustvarjalci novega znanja
prikrajšane, celo ogoljufane. Tudi v primerjavi za avtorji in prevajalci
leposlovja. Ti imajo od izposojenih izvodov knjižnično nadomestilo. Po
katerem določilu o avtorskih (človekovih) pravicah so avtorju učbenikov
kljub participaciji staršev pri izposoji, obravnavani drugače? Bo to v
nedogled tako? Kje je tu slavni Sviz, kje ne nazadnje MŠS?
Ta prispevek pišem prav kot poziv slednjemu. Verjamem, da je nakup učbenikov
za (vse) starše prevelik strošek in da učbeniški skladi opravljajo socialno
vlogo. A protestirati moram, da gre to na račun diskriminacije druge
vpletene strani ter pedagoške škode, s čimer po drugi strani šolske oblasti
ves čas podirajo to, kar deklarirajo zidati. In če je v šolskem menedžmentu
mogoče narediti lestvico pri subvenciji izletov idr. šolskih dejavnosti, je
gotovo vzporedno kaj takega mogoče tudi za pravično obremenitev staršev pri
participaciji učbenikov. Tako da bi jih vsi učenci dobivali v trajno last,
jih po presoji ustrezno motivirani hranili ali pa ne, avtorji pa dobili
delež od vseh >prodanih< izvodov, ki najdejo pot do šol in učencev?
Boža Krakar Vogel
Dodatne informacije o seznamu SlovLit