[SlovLit] Trubar - Preseren - Cankar

Zoran ARNES zoran.bozic na guest.arnes.si
Sre Jun 11 22:42:33 CEST 2008

Ko sem se ze resno bal, da ob "neskoncno lahkem pametnjakovstvu gospoda
Mirana" sploh ne bo nobenega polemicnega odziva (menec, da je Trubarjev
revolucionarni duh ze povsem zamrl in da dandanasnji nihce ne bi rad
posnemal njegovega stanovskega kolege Petra Kupljenika, ki je zaradi
"verbalnega delikta" po 133. clenu KZ koncal na grmadi na Roznem trgu sredi
vecnega mesta), se je oglasila gospa Ivanka in zapisala same neskoncno
tehtne in tezke modrosti. Naj se ji pridruzim.
"Trubar je bil prvi, Preseren najvecji, Cankar pa najpomembnejsi," je
modrovala moja pokojna gimnazijska uciteljica slovenscine, pri cemer je
seveda zamolcala, da je imel prvi kar tri zene, da je bil drugi skoraj
pedofil in da ni umrl zaradi vodenice, pac pa so mu razpadla jetra, ter da
se je tretjemu v dneh pred smrtjo pojavljal delirium tremens. Trubar,
Preseren in Cankar - trije veleumi in vendarle tudi povsem "cloveski"
ljudje, krvavi pod kozo, z vsemi napakami in slabostmi. Za casa zivljenja
preganjani ali zanicevani, izobceni, v stalnem sporu s socasno oblastjo in
represivnimi organi drzave. Po smrti pa seveda povelicanje in dandanasnji
tri najpomembnejse ikone slovenskega obcestva.
Ce poenostavim in malo posplosim, je potekal postopek kanonizacije (beri:
beatifikacije) priblizno takole: najprej ignoriranje, potem cenzuriranje, za
njim modificiranje in nazadnje glorificiranje. V kratki zgodovini (seveda ne
VKPb) dvajsetega stoletja jih je vsakokratna oblast znala izkoristiti in
uporabiti za svoje, pogosto precej pritlehne cilje. Ampak njihova
literatura, nastala tudi na podlagi bridkih osebnih izkusenj in razocaranj,
govori mimo oblasti, neposredno danasnjemu bralcu. "Sem videl, de svoj coln
po sapi srece, komur sovrazna je, zastojn obraca, kak veter nje nasproti
temu vlece, kogar v zibeli vid'la je beraca; de le petica da ime slovece, de
clovek toliko velja, kar placa. Sem videl cislati le to med nami, kar um
slepi z goljfijami, lezami!" je zgrozen France. "Malodusnost in malobriznost
kopljeta narodu prezgodnji grob," je zaskrbljen Ivan. Ampak Primoz svari:
"Oli zludi nje, kir h taki pregrehi inu golufiji melce, zuper ne pridigujo
inu ne branijo, bode tudi kuhal v tim peklu vekoma, aku prave pokure inu per
pravim casu ne dejo."
In zato nikoli ne posiljaj sprasevat, komu govorijo Trubar in Preseren in
Cankar: govorijo tebi!

Dodatne informacije o seznamu SlovLit