[SlovLit] Učenjak Luka iz Dobrepolj, Matija Hvale in drugi

Pon Apr 2 19:18:31 CEST 2007

From: "Zvonimir Kolenc" <zvonimir.kolenc na guest.arnes.si>
Sent: Sunday, April 01, 2007 11:26 PM
Subject: Vprašanja v zvezi z Vačami in Etbinom Bojcem

Sem biolog v pokoju in moje ime je Zvonimir Kolenc!
Ker je moj dom na Vačah in me krajevna zgodovina tudi privlači, sem
naletel pri svojem hobiju na nekaj nejasnosti.
Preteklo leto smo počastili 100-letnico rojstva slavista in pisca Etbina
Bojca. Pri tem sem naletel na članek v Zborniku občine Grosuplje VII, 1975.

Prepisal sem odstavek iz članka,  v katerem Etbin opisuje svoje življenje.
" Rojen na Vačah
Orožniške družine se selijo iz kraja v kraj in tako se tudi moje
življenje cepi na tri kraje. Prvo leto sem moral prebiti na litijskih
Vačah, kolikor se ni mati ob takratnem požaru začasno umaknila z menoj v
bližnji Hotič, potem pa so bili starši premeščeni v Dobrepolje. Ne vem,
ali sta se dobrepoljski učenjak Luka na Dunaju in vaški Matija Hvale iz
XV. stoletja mogla poznati ali ne, vem le, da je temu tedanji pesnik iz
Celovca v zvezi z onim, ki ga časte  v  St. Galenu, kot svojemu
profesorju na dunajski univerzi  posvetil posebno pesnitev. Sicer se pa
Vače ponašajo predvsem z izkopaninami še iz prazgodovine naših
prednikov, z vaško situlo, pa seveda z Matevžem Ravnikarjem, tržaškim
škofom in slavistom, Franom Celestinom, ki je Kersniku pokazal pot v
realizem, in ne nazadnje tudi z modernim skladateljem Antonom Lajovicem,
ki je še mlad prepeval v družbi z mojim očetom in bil sorodnik moje
botre Franjice, ki je meni izbrala ime po pisatelju Kristanu in nam še
dolgo potem pisarila v verzih."

Moja vprašanja:
Kakšen učenjak je bil Luka?
Komu je pesnik iz Celovca namenil posebno pesnitev ali Luku ali Hvaletu?
Tega  nisem znal razbrati iz besedila. Če je bil to Matija Hvale, me
zanima ta pesnitev  in tudi avtor - pesnik iz Celovca, da bom vedel,
zakaj ga hvali in kakšne zasluge mu pripisuje. Kaj ima pri tem opraviti
kraj po imenu St. Galen?

Za vašo pomoč ali napotek se vam vnaprej zahvaljujem! Želim vam vse
lepo!  Zvonimir Kolenc

Dodatne informacije o seznamu SlovLit