Simpozij bil je živ
Miran Hladnik, Siol
miran.hladnik na guest.arnes.si
Ned Nov 19 17:51:37 CET 2006
Od: "Boža Krakar Vogel" <boza.krakar na guest.arnes.si>
Poslano: 19. november 2006 16:40
Zadeva: simpozij bil je živ
Petindvajseta Obdobja so se iztekla, na hitro strnjeni prvi vtisipa sledijo
v temle zapisu. Ni najbolj izčrpen, a hitenje proti novim delovnim nalogam
mi za zdaj omogoča le takega.
Izbiro simpozijske teme sta mi narekovali dve glavni misli. Prvič, da je
stik s književnostjo sodobnemu posamezniku in družbi še vedno potreben, saj
besedna umetnost, to posebno področje človekove ustvarjalnosti, premore
trajno lastnost, da na poseben način, z izzivanjem duhovnega napora in
užitka, vpliva na estetsko, čustveno, intelektualno, socialno, časovno
dojemljivost posameznika in družbe. In drugič, da je izobraževanje eden
največjih glasnikov in popularizatorjev literature, pravzaprav edini
proces, ki zagotavlja, da bo literatura vsaj določen čas v življenju v
spoznavnem obzorju vsakega posameznika, in da je zato pomembna skrb za
kakovost tega procesa in povezanost vseh njegovih segmentov od vrtca do
univerze.
Premislek o kakovostnem poučevanju književnosti ne more biti kakovosten, če
je odtrgan od vprašanja, kako pravzaprav razumemo sam predmet, "učno
vsebino", torej književnost. Kakšna so bila pojmovanja književnosti skozi
zgodovino, in kakšna so danes ter kako so ena in druga odločilna za
izobraževanje, sta na teoretski ravni izčrpno prikazala uvodni in sklepni
referat (T. Virk, N Šlibar), dotikali pa so se jih bolj ali manj razvidno
domala vsi razpravljalci. Razumevanja književnosti se skozi zgodovino in v
sodobnosti kajpak razhajajo, vendar imajo tudi nek skupni imenovalec. Ta je
v zavesti, da literatura s svojo večpomenskostjo, fiktivnostjo, jezikovno
oblikovanostjo, estetskostjo, skratka, s sklopom sebi lastnih lastnosti
literarnosti, ne sporoča enostranskih, trdnih in enoumnih resnic, pač pa
najbolj vzgaja s svojo odprtostjo, izzivom k soočenju z
drugačnostjo, >sedemkratno tujostjo< (Šlibar). To pomeni, da sicer prinaša
(in privzgaja) etične, nacionalne, medkulturne idr. vrednote, da pa jih
hkrati tudi spodnaša, vzbuja nelagodje, postavlja pod vprašaj in terja
ponovno opredeljevanje. Pričakovanje, da bo književnost vzgajala človeka po
trenutni družbeni meri ali "uradno" etabliranih daljnosežnih vizijah, se
zato ne morejo uresničiti tako, kot bi si nemalokdo želel in je, kot vemo,
tudi kdaj zapisal v učne načrte ali druge zavezujoče dokumente.
Najpomembnejši vzgojni učinek književnosti je torej ta, da s svojo odprto,
hkrati umetniško prepričljivo in ideološko izmuzljivo naravo sodobnega
človeka >uči živeti v negotovosti< (Novak Popov), se soočati z nesmislom in
iskati smisel.
Taki naravi literature kot prenašalke in skrivalnice vrednot se je v
izobraževanju mogoče najbolj učinkovito približevati tako, da je sprejemnik
postavljen pred izziv, "trik", problem, ki vzbudi interes v neposrednem
stiku z njo. Ti izzivi oz. motivacijske strategije so različni, odvisni od
ravni izobraževanja, literarnega žanra, učiteljevih preferenc in
(med)kulturnih situacij. Slišali smo, kako je za študente tujega jezika
učinkovita neposredna izkušnja s prevajanjem (Žabjek, Podlesnik,
Sudilovska), ali z aktivnim seminarskim delom na način delavniškega
skupinskega reševanja problemov, npr. o literarnih stereotipih, ki jih o
lastnem in sosednjih narodih goji literatura (Živančevič Sekeruš). Toliko
bolje, če sledi objava takih dosežkov (Subiotto). Dobili smo ponoven dokaz,
kako dijake srednjih šol motivira izbirno branje (Slemenjak), osnovnošolce
srečevanje z drugimi časi in prostori v slovstveni folklori (Stanonik,
Potočnik), otroke v vrtcih pa (bi glede na kurikulum lahko bolj kot v
trenutni praksi) poslušanje in igranje z umetnostnimi besedili (Haramija).
Prikazani so bili posebni pristopi k različnim zvrstem in žanrom (Pezdirc,
Božič, Kirova, Smolej), zlasti se je kot izziv pokazalo dramsko besedilo
zaradi svoje literarno gledališke predstavitvene dvojnosti (Schuller, Polanc
Podpečan). Na nov način so bili kritično priklicani v zavest različni
neproduktivni stereotipi, od tistih v literarni vedi s stališča samoumevnih
"moških" interpretacij do onih v pedagoški praksi (Blažič, Mihurko Poniž,
Grosman) in podani teoretsko podprti modeli za ravnanje v praksi (Podbevšek,
Benjak, Krakar Vogel). Problematizirana je bila vloga učbenika, ki lahko
zapira ali odpira sprejemnike za literarno občutljivost (Degan Kapus, Polanc
Podpečan, Pregelj), in se iztekla v spoznanje, da je to in še marsikaj
odvisno od učitelja, na čigar entuziazem, ki zmore nadomestiti mnoge
pomanjkljivosti od pripomočkov prek slabe izhodiščne usposobljenosti do
plače smo bili prav tako opozorjeni (Jan).Tako kot je po drugi strani
veljavnost nekaterih predstav oz. stereotipov o učitelju književnosti
pogojena s še živečimi postopki, kakršni so diktiranje vnaprej narejenih
interpretacij, zanemarjanje doživetja sprejemnikov ali pa tudi preveliko
"motivacijsko približevanje" kratkoročnemu potrošniškemu okusu naslovnikov.
Branje ni samo užitek, učitelj se ne sme izogibati prenašanju spoznanja, da
je tudi napor, a kdor ta napor tvega, se mu povrne v poglobljenem užitku, so
se strinjali razpravljalci. Kritično je bila obravnavana odsotnost
književnosti pri pouku tujih jezikov, kjer imajo učitelji pred njo nekakšen
strah (Samide), nezadostnost in potreba po preseganju zgolj komunikacijskih
pristopov s postkomunikacijskim razvijanjem kulturnih kompetenc (Z. Kovač).
Mnoga od teh vprašanj so bila obravnavana tudi v luči reform, bolonjske in
srednješolskih, ki vzbujajo obenem skepso in optimizem, predvsem pa zavest,
da bi morali "literati" in humanisti kritično in ustvarjalno presegati oz.
vsebinsko oplemenititi od administracije vsiljene okvire, neobčutljive za
občutljivost vsebinskih posebnosti (Pospišil, Podlesnik).
V tem priložnostnem zapisu z majhno časovno distanco ni mogoče našteti
vsega, in naj mi oprostijo tisti, ki jih nisem omenila. A že ti
napaberkovani povzetki problemov, ki so jih odpirali referenti in
diskutanti, pričajo, da je bil simpozij s to temo ne le pomemben, kot
znanstveni simpoziji nasploh so, ampak tudi intriganten, kot so kazale
živahne razprave, prepričljiv, vznemirljiv in da bo pregled refleksij, ki
jih je prinesel in ki jih trenutno premoremo v širšem evropskem prostoru,
spodbudil nove in učinkoval na prakso. Zato je mogoče reči, da je 25.
simpozij Obdobja na zemljevidu znanstvenih razpravljanj v slovenistiki,
slavistiki in sorodnih disciplinah utrdil tudi izobraževalna vprašanja, da
jih poslej ne bo mogoče zviška pometati pod preprogo, kakor je dolga
desetletja marsikomu veljalo za znak pristne akademskosti. Med mnogimi
vprašanji in komentarji, ki se mi porajajo, kakor najbrž še marsikateremu
udeležencu, ki bi rekel še kaj, pa ni bilo priložnosti, je tudi tole: ali je
v procesih prenove književnega izobraževanja, ki so pri nas potekali zadnjih
petnajst let, v luči tega znanstvenega srečanja kaj bistveno narobe? Vsaj
jaz izvajanj na simpoziju nisem razumela tako, pač pa kot dopolnilo
argumentov, potrdilo izkušenj in obilico novih idej za razvijanje prakse v
zastavljeni smeri, od osnovne šole do že načrtovanih bolonjskih sprememb.
S pozornostjo državnih inštitucij, ki jo taka prireditev ob srebrnem
jubileju zasluži, je spočetka kazalo slabo. Na rektoratu univerze niso našli
nikogar, ki bi imel čas za pozdravne besede, na ministrstvu za šolstvo tudi
ne. Zato pa smo bili toliko bolj veseli, ko je prišlo povabilo iz Državnega
zbora. Udeležence sta navkljub vroči proračunski seji pozorno in kulturno
sprejela poslanca Majda Potrata in Rudolf Moge, pozdravila pa tudi
predsednik Franc Cukjati in podpredsednik Sašo Peče. No, večina tiska in rtv
(s častno izjemo Delove Kulture in Šolskih razgeldov) pa se bosta z
literarnim izobraževanjem rajši ukvarjala, kadar bo (spet) kaj narobe.
Boža Krakar Vogel
Dodatne informacije o seznamu SlovLit