[SlovLit] Cvetka, maturitetna
Miran Hladnik, Siol
miran.hladnik na guest.arnes.si
Pon Sep 18 16:42:01 CEST 2006
Od: Nataša Tušek Kuštrin [natasa.tusek na guest.arnes.si]
Poslano: 18. september 2006 8:16
Za: Miran Hladnik
Zadeva: besedilo_manja
Pazljivo sem prebrala pripombe k maturi Igorja Saksida. Upam, da bo sprožil
še kakšen odziv med praktiki. Moje razmišljanje in pripombe je spodbudil s
kritiko "enoravninskosti" pri ocenjevanju slovenščine. Soglašam z njim, da
pri uravnilovki izgubljajo tako najboljši kot slabši dijaki, le da bi
dodala: ne, izgubljajo/-mo vsi, ker je pouk slovenščine zaradi tega
slabši. Kako naj argumentiram takšno trditev?
Zaradi enoravninskoti smo se premalo posvečali diferenciaciji pouka --
notranji in zunanji pri obravnavi snovi in ocenjevanju. Pri pouku tujih
jezikov npr. sodelujejo rojeni govorci, ki izboljšujejo dijakov govorjeni
jezik in popravljajo njegove pisne izdelke. Z dijaki delajo na zunaj
diferencirano po različnih ravninah, pri pouku pa so skupine bolj homogene
in zato omogočajo kvalitetnejše delo. Različni predmeti, kot so zgodovina,
sociogija idr., imajo za maturo seminarske naloge in temu namenjene šolske
ure za njihovo pripravo, kar omogoča kvalitetnejše delo s posameznimi
dijaki.
Veliko več pozornosti kot diferenciaciji smo pri slovenščini posvetili
iskanju meril za objektivno ocenjevanje in literaturo spravili v maturino
Prokrustovo posteljo. Namesto da bi razvijali dijakovo (tudi) osebno
recepcijo literarnega dela in ga spodbujali, da jo samostojno (in tudi
izvirno) izrazi, ga učimo, kako razumeti navodila, jih upoštevati in se
eksplicitno izraziti, da bo dobil točke. Ocenjevalci smo se jih morali
naučiti poiskati. Ali so točke res tako pomembne?
Igor Saksida je napisal: "V vseh teh letih nisem slišal niti enega
prepričljivega argumenta za enoravninskost". Razumljivo da ne, saj pri
enoravninskem in objektivnem ocenjevanju slovenščine ne gre za strokovno
utemeljevanje, temveč takojšnjo podreditev pragmatičnim okoliščinam.
Matura je državi omogočila omejevanje vpisa na univerzo in to, da že vsa
leta plačujejo šolnino navidezno izredni študenti, zato mora ocenjevanje
(tudi pri slovenščini) dobiti videz enakosti, objektivnosti in s tem
legitimnosti.
Menim, da smo veliko časa, sredstev in moči porabili na nepravi poti.
Možnosti za izboljšanje vidim v iskanju diferenciacije pouka in drugačnih
možnosti za ocenjevanje. Spominjam pa se, da smo praktiki že l. 1993/94, tj.
pred prvo poskusno maturo, imeli pomisleke proti enoravninskosti in
takšnemu ocenjevanju. V tem trenutku bi morali uporabiti učenje na napakah.
Ali smo za kaj takega dovolj samozavestni? --- Marija Mercina
Dodatne informacije o seznamu SlovLit