[SlovLit] Dialogi 7-8/06 o mladi slovenski dramatiki
Miran Hladnik, Siol
miran.hladnik na guest.arnes.si
Tor Sep 12 21:59:27 CEST 2006
Od: "Aristej" <info na aristej.si>
Poslano: 11. september 2006 14:17
Zadeva: nova številka Dialogov in mlada slovenska dramatika
Poletna številka Dialogov, tematski prispevek Primoža Jesenka, urednika za
gledališče pri reviji, je posvečena stanju mladega dramskega pisanja v
Sloveniji.
Uvodnik presprašuje vzroke za nenehni občutek krize na polju slovenske
dramske pisave in opozarja na protiargument, ki ga podaja tekmovalni izbor
predstav za prihajajoče oktobrsko Borštnikovo srečanje v Mariboru -- ta v
resnici govori zgodbo, po kateri izvirna drama in gledališče razmeroma
zadovoljivo živita z roko v roki. Je vtis krize potemtakem varljiv?
Sledi shematičen zgodovinski pregled slovenske drame v 20. stoletju, njene
moralne in družbene narave. Slovenska dramska pisava naj bi bila redko
provokativna, raje manj kot bolj eksperimentalno naravnana, šokantnost v
njej ne kotira visoko. S posrednostjo naj bi bilo mogoče zajemati stvarnost
bolj polno -- pri čemer se zdi, da sega začetek tega principa šifriranosti
posredovanega pomena v šestdeseta leta prejšnjega stoletja. Pričujoča
številka Dialogov ne poskuša formulirati odgovorov o problemskih vozlih
slovenskega dramskega pisanja, nakazuje prej vitalne točke, konkretne pisave
in imena, za katera se zdi, da bodo "gradila prihodnost" slovenske drame.
Izbor dramskih besedil, ki jih prinaša številka, želi videti mimo omejujočih
presoj ter implicira možnosti, ki jih besedila odpirajo uprizoritvenim
posegom kot svojemu osrednjemu eksistenčnemu modusu. Divji vzhod Iztoka
Lovrića je bil januarja 2005 uprizorjen v Gledališču Glej. Igro Komika zla
Matjaža Briškega spremlja esejska analiza Tarasa Kermaunerja, literarnega
zgodovinarja in strokovnjaka za slovensko dramatiko, ki delo
kontekstualizira znotraj aktualnih razmerij slovenske gledališke sfere in
njenega odnosa do nove dramatike. Naslednja nagrajenka natečaja mlade
dramske pisave je igra Reykjavik Martine Šiler. Tem trem "celovečernim"
besedilom sta pridruženi dve krajši igri, ki sta nastali kot produkt
dramskega laboratorija PreGleja, prve slovenske iniciative bralnega
uprizarjanja novih besedil: ob Nogavicah Simone Semenič je tu Beli dež Saše
Rakef, ki je kot lirični poskus izjema v nizu doslej nastalih PreGlejevih
iger.
Umetnostni kritik Rok Vevar je prispeval širši pregled in predstavitev
dejavnosti PreGleja. Temu sledi krajši pogovor s Simono Semenič,
koordinatorico PreGleja, hkrati tudi njegovo udeleženko, ki govori o
doseženih ciljih in o zastavljenih mednarodnih načrtih pobude.
Gašper Troha, mladi raziskovalec na ljubljanski Filozofski fakulteti, sklepa
številko z esejem o današnjih možnostih političnega gledališča, ki je nastal
ob obisku gledališkega festivala v slovaški Nitri septembra 2005 in nakazuje
tehtne možnosti onkraj danega stanja sodobne slovenske dramatike in
gledališča. --- Emica Antončič, odgovorna urednica
Dodatne informacije o seznamu SlovLit