[SlovLit] Dialogi 7-8/06 o mladi slovenski dramatiki

Miran Hladnik, Siol miran.hladnik na guest.arnes.si
Tor Sep 12 21:59:27 CEST 2006


Od: "Aristej" <info na aristej.si>

Poslano: 11. september 2006 14:17
Zadeva: nova številka Dialogov in mlada slovenska dramatika


Poletna številka Dialogov, tematski prispevek Primoža Jesenka, urednika za 
gledališče pri reviji, je posvečena stanju mladega dramskega pisanja v 
Sloveniji.



Uvodnik presprašuje vzroke za nenehni občutek krize na polju slovenske 
dramske pisave in opozarja na protiargument, ki ga podaja tekmovalni izbor 
predstav za prihajajoče oktobrsko Borštnikovo srečanje v Mariboru -- ta v 
resnici govori zgodbo, po kateri izvirna drama in gledališče razmeroma 
zadovoljivo živita z roko v roki. Je vtis krize potemtakem varljiv?



Sledi shematičen zgodovinski pregled slovenske drame v 20. stoletju, njene 
moralne in družbene narave. Slovenska dramska pisava naj bi bila redko 
provokativna, raje manj kot bolj eksperimentalno naravnana, šokantnost v 
njej ne kotira visoko. S posrednostjo naj bi bilo mogoče zajemati stvarnost 
bolj polno -- pri čemer se zdi, da sega začetek tega principa šifriranosti 
posredovanega pomena v šestdeseta leta prejšnjega stoletja. Pričujoča 
številka Dialogov ne poskuša formulirati odgovorov o problemskih vozlih 
slovenskega dramskega pisanja, nakazuje prej vitalne točke, konkretne pisave 
in imena, za katera se zdi, da bodo "gradila prihodnost" slovenske drame.



Izbor dramskih besedil, ki jih prinaša številka, želi videti mimo omejujočih 
presoj ter implicira možnosti, ki jih besedila odpirajo uprizoritvenim 
posegom kot svojemu osrednjemu eksistenčnemu modusu. Divji vzhod Iztoka 
Lovrića je bil januarja 2005 uprizorjen v Gledališču Glej. Igro Komika zla 
Matjaža Briškega spremlja esejska analiza Tarasa Kermaunerja, literarnega 
zgodovinarja in strokovnjaka za slovensko dramatiko, ki delo 
kontekstualizira znotraj aktualnih razmerij slovenske gledališke sfere in 
njenega odnosa do nove dramatike. Naslednja nagrajenka natečaja mlade 
dramske pisave je igra Reykjavik Martine Šiler. Tem trem "celovečernim" 
besedilom sta pridruženi dve krajši igri, ki sta nastali kot produkt 
dramskega laboratorija PreGleja, prve slovenske iniciative bralnega 
uprizarjanja novih besedil: ob Nogavicah Simone Semenič je tu Beli dež Saše 
Rakef, ki je kot lirični poskus izjema v nizu doslej nastalih PreGlejevih 
iger.



Umetnostni kritik Rok Vevar je prispeval širši pregled in predstavitev 
dejavnosti PreGleja. Temu sledi krajši pogovor s Simono Semenič, 
koordinatorico PreGleja, hkrati tudi njegovo udeleženko, ki govori o 
doseženih ciljih in o zastavljenih mednarodnih načrtih pobude.



Gašper Troha, mladi raziskovalec na ljubljanski Filozofski fakulteti, sklepa 
številko z esejem o današnjih možnostih političnega gledališča, ki je nastal 
ob obisku gledališkega festivala v slovaški Nitri septembra 2005 in nakazuje 
tehtne možnosti onkraj danega stanja sodobne slovenske dramatike in 
gledališča. --- Emica Antončič, odgovorna urednica



Dodatne informacije o seznamu SlovLit