[SlovLit] Konferenca o morali in literaturi
Miran Hladnik
miran.hladnik na guest.arnes.si
Pet Dec 3 15:59:51 CET 2004
List: SlovLit na ijs.si
From: aleksander.bjelcevic na guest.arnes.si
Subject: konferenca o morali in literaturi
Sent: Friday, December 03, 2004 11:36 AM
Ko sem se pred tedni prvi oglasil na Menuetovo temo, sem rekel, da bi
koristila manjša konferenca, s starši kot glavnimi "referenti". Ta
hip ne mislim več tako, saj bi privatni ideološki ugovor ene ali
dveh družin postal javni problem. Ta konkretni problem je treba
reševati na štiri oči (pri čemer bodimo strokovnjaki manj
arogantni; tu se strinjam z Denisom Ponižem).
Potrebna je drugačna konferenca, konferenca na dve temi: a) literatura
in morala ter b) literatura in pravo.
ad 1) Vsi naši pouki književnosti se premalo ukvarjajo z moralnim
učinkovanjem literature. Ukvarjamo se z a) obliko, ki povzroča
estetski učinek in b) s tisto vsebino, ki prinaša objektivno
spoznanje o svetu (= s tistim delom literature, kjer literatura
slikovito posreduje predvsem tista znanja, do katerih lahko pridemo tudi
po drugi poti; k vprašanju, ali je literatura tudi avtonomna spoznavna
dejavnost, se v šolah pristopa nepremišljeno). Dijaki in študentje
pa literaturo v veliki meri berejo zato, da se iz nje naučijo, kako
ravnati v določenih življenjskih položajih, situacijah. V
literaturi iščejo dodatne ali alternativne moralne ideje oz.
vrednote in vrline. To je prva tema morebitne konference - kako
literatura moralno učinkuje na beročega in kakšna je vloga oz.
naloga oz. odgovornost pouka književnosti pri moralni vzgoji dijakov
in študentov. Danes, ko ni jasno, kje je meja med skupno/univerzalno
moralo in specialno moralo različnih družbenih skupin, ki jim
posamezniki pripadamo, je to zelo važno vprašanje.
ad 2) Druga tema bi govorila o nekem drugem moralnem učinku
literature; gre za probleme tipa Smolnikar in Pikalo. Tu je bila stroka
še bolj arogantna kot v gornjem primeru - brez dobrih argumentov je
podprla oba pisatelja. Gre za tole: romani (novele ...) prikazujejo
osebe tako, da prikažejo tudi njihove slabosti (kaj je slabost, je
seveda stvar posameznikove moralne presoje, moralna presoja izhaja iz
vrednot, vrednote pa NAJBRŽ ne izhajajo iz dejstev; vrednote so v tem
smislu NAJBRŽ neutemeljene, apriorne). Kadar roman beremo kot
alegorijo (morda celo kot kot roman s ključem), nas zanima, ali je v
romanu opisana kaka realna oseba in katera je ta oseba. Če obstajajo
dobri razlogi, da osebo prepoznamo (enako ime, enaki dogodki, enaka
imena ostalih oseb v romanu - vse to najdemo v sicer odličnem romanu
Ko gori olistajo breze), se zastavi nekaj vprašanj. Prvo (oz. nulto):
Kateri znaki kažejo, da roman alegorično opisuje realne osebe (da
gre npr. za roman s ključem)? Dalje: Ali je opis resničen? Ali je
pisatelj dolžen priskrbeti argumente za resničnost svojih trditev
(čeprav gre za alegorični opis realnih oseb)? In če jih nima, ali
gre za obrekovanje?
Aleš Bjelčevič
Dodatne informacije o seznamu SlovLit