[SlovLit] Toporišičevo priznanje Zvonku Kovaču -- Nove studije i ogledi -- Slovenščina pri preverjanju znanja

Miran Hladnik hladnikmiran na gmail.com
Sre Jul 5 08:18:36 CEST 2023

S Facebooka Klemna Laha (re:
https://mailman.ijs.si/pipermail/slovlit/2023/008013.html)

[Predvčerajšnjim je] Toporišičevo priznanje za izjemne raziskovalne in
pedagoške dosežke na univerzitetni ravni ter večdesetletno sodelovanje
področju slovenistike prejel dr. Zvonko Kovač z zagrebške FF. Ponosen
sem, da sem lahko doktorat iz književnosti opravil pod njegovim
mentorstvom. Nihče drug me ne bi mogel bolje naučiti, kako dragoceno
in hkrati zahtevno je posvetiti svoje življenje odkrivanju sorodnosti
in podobnosti, tj. stvarem, ki nas povezujejo, ne pa razdvajajo. Stara
šola, skratka. In hkrati tudi šola prihodnosti, o tem sem prepričan.
Spodaj pa še objava o njegovi knjigi, ki sem jo napisal pred časom.
Knjiga ni nič manj aktualna, kot je bila ob izidu.

Klemen Lah

Malokatere knjige sem se v zadnjem času razveselil kot knjige
Međujezična razlaganja, ki jo je napisal dr. Zvonko Kovač, profesor s
Filozofske fakultete v Zagrebu. Odprl sem jo takoj, ko sem prišel s
pošte, in kmalu se mi je potrdilo, da se avtor še naprej pogumno,
strokovno in natančno loteva tega, kar se sicer že četrt stoletja ne
spodobi več: v hrvaško-slovenskih literarnih odnosih odkriva toliko
skupnih poti in stikov, da moramo resnično ceniti neverjetno količino
truda, ki ga vlagajo politiki z obeh bregov Kolpe, da bi nas vsaj malo
sprli. Podobnosti med slovensko in hrvaško kajkavsko književnostjo je,
npr., toliko, da literarnozgodovinskih stikov niti ni mogel označiti s
pridevnikom "medkulturni", temveč zgolj "medjezikovni". V delu se
spomni truda dr. Marje Boršnik, razvoja zagrebške slovenistike,
razmišlja o stikih med slovenistiko in kroatistiko, medkulturnosti
slovenskih protestantov, interkulturnem dialogu slovenske in hrvaške
književnosti v (post)jugoslovanskem obdobju, Nekropoli Borisa Pahorja,
Baslu Lojzeta Kovačiča, romanih Draga Jančarja, slovenski kratki
ljubezenski prozi, poeziji Daneta Zajca in, nenazadnje, o "Črni zemli"
Kristiana Novaka, knjigi, ki smo jo na Slovenskem skoraj posvojili.
Popularno rečeno: knjiga Međujezična razlaganja na
literarnozgodovinskem področju orje podobno ledino, kot jo na
glasbenem Sedma republika - SLO Anteja Perkovića. Za vsakodnevno rabo
pa bi si morali - ne samo politiki - zapisati njegovo razmišljanje o
prijateljstvu: "Prijateljstvo, tako kot ljubezen, potrebujemo, da bi v
Drugem in v drugačnosti /.../ našli ne samo skupni prostor sorodnosti,
temveč tudi priznanje naše različnosti."

===

Zvonko Kovač: Nove studije i ogledi. Zagreb: FF press, 2023. 223
str.Tudi o Cankarju, Zajcu, Kovačiču.

===