[SlovLit] Esperanto -- Bibliotekarske srede -- Re: Posvet o maturi

Miran Hladnik gmail miran.hladnik na gmail.com
Ned Dec 27 08:42:08 CET 2015


From: Zalozba ARISTEJ <info na aristej.si>
To: Zalozba ARISTEJ <info na aristej.si>
Date: Thu, 24 Dec 2015 17:41:45 +0100
Subject: Še zadnji Dialogi v 2015

Spoštovani, pred dnevi je izšla številka, ki je bodo veseli vsi, ki
podrobneje spremljajo slovenski film (objavljamo intervju z Emo Kugler
in uvodnik filmskega urednika Matica Majcna) in vsi esperantisti
(objavljamo namreč temo o esperantu). Več najdete na spletni strani
http://www.aristej.si/slo/dialogi/index.html  [...]

Emica Antončič
odgovorna urednica

===

http://www.mklj.si/strokovne-srede -- strokovne srede Društva
bibliotekarjev Ljubljana.

===

Od: Jani Kovačič <jani.kovacic na siol.net>
Datum: 26. december 2015 21:52
Zadeva: Re: [SlovLit] Posvet o maturi: Svarilo

Vpeljevanje dveh ravni pri slovenščini (ki ima v gimnaziji po urniku
največ ur, razen maturitetnih predmetov) je neumnost. Zakaj?

Prvič: enakost. Za materni jezik ni nivojev, ni kast, ni Slovencev in
slovencev. (Tako uradno vpeljemo razlikovanje.)
Drugič: dostojanstvo. Odvzeti dijakom že na začetku možnost biti
Slovenec. (Vpeljemo dvom, da so sposobni razumeti zahtevnejše vsebine
– v slovenščini.)
Tretjič: preračunljivost. Uspeh je tako stvar utilitarističnega računa
In “hiša biti” (jezik) postane turistična destinacija.
Četrtič: storilnost. Učitelji z maksimalnim številom točk na ustnem
izpitu le humanizirajo maturo. Dokler so imeli dostojanstvo in
spoštovanje, so njihove ocene bile merodajne. Ko smo/ste razvrednotili
njihovo vlogo, smo/ste vpeljali “objektivnost” (pisne izdelke).
Petič: matura kot monolog. Pisni izdelek je dejansko monolog.
Demokracijo krasi dialog in debata. Od monologa do nivojev z obljubo
“neznanske lahkotnosti bivanja” ni daleč. Kaj ne?
Šestič: prezahtevno branje. Podcenjevanje in nerazumevanje literature
vodi k podcenjevanju dijakov. Platonov izgon umetnikov se začne s
takimi izjavami. Prava literatura daje na neštetih nivojih.
Sedmič: enakopravnost. Celotno prosvetljenstvo je zaman, ako vpeljete
nivoje in preračunljivost v materni jezik.
Osmič: jezik - hiša biti. Znana Heideggerjeva misel nas zbega ob
nivojih. Je bit človeka nivojska?
Devetič: slovenščina. Dokler smo bili neuki in ogroženi, smo jo
branili. Sedaj jo zamejujemo v rezervate in poslovne dogovore.
Itd.

Bodi dovolj zaenkrat. “Resna raziskava” o tem je nesmiselna. O svobodi
se ne pogaja. Suženjstvo in kastni sistem sta preteklost. Kako
ustvariti samostojnega svobodno mislečega človeka XXI. stoletja, ki bo
sposoben preživeti? Z razslojevanjem in nivoji?

Jani Kovačič


Dodatne informacije o seznamu SlovLit