[SlovLit] Omejevanje spleta

Miran gmail miranhladnik1 na gmail.com
Sre Jan 18 19:07:33 CET 2012

Od: Ales Vaupotic <ales na vaupotic.com>
Datum: 18. januar 2012 13:46
Zadeva: Re: [SlovLit] Omejevanje spleta
Za: Miran gmail <miranhladnik1 na gmail.com>

Spoštovani prof. Hladnik in kolegi!

Informacije, ki jih prenašajo in sintetizirajo sodobne informacijske
tehnologije, dobivajo nov semiotični status. Po mojem prepričanju je
ključni vidik problema, kako ovrednotiti osebni prispevek, ki nadgradi
rekombinacijske postopke samih algoritmov. Npr., ker je danes lažje
zbrati vse omembe določenega pojma v digitalizirani monografiji ali v
korpusu, je dejanski avtorski prispevek primerno manjši. Oziroma,
intelektualno delo se premesti z ravni zbiranja gradiv na raven
njihove obdelave. Protest, ki ga podpirajo Wikipedija, Google ter The
Association for Computers and the Humanities, če omenim nekaj
predstavnikov različnih področij spletnega objavljanja, je pomemben,
ker vztraja na pravni določitvi avtorskega prispevka v kompleksni
arhivski zgradbi novomedijskega komunikacijskega objekta. V arhivski
entiteti je avtorstvo praviloma problem, to pa ne sme voditi v smer
zapiranja celotnih arhivov. Novi informacijski mediji so „arhiv na
steroidih“.

Vendar pa se ne strinjam z nekritičnim zavzemanjem za odprt dostop.
Intelektualno delo je treba ovrednotiti in plačati.

Ne strinjam se s kolegom Hladnikom niti glede vprašanja plačljivosti
spletne verzije časopisa Delo – vsaj ne v celoti –, še manj pa v zvezi
z objavo osebnih podatkov na spletu brez vedenja in pristanka osebe,
ki se je podatek tiče.

Glede Dela predlagam v branje intervju o tej temi v Delu:
http://delo.si/novice/slovenija/na-spletu-je-potrebno-zaracunavati-prave-vsebine.html
. Npr., Tomaš Bella pravi: „Ponujamo le sredstvo [torej računalniški
sistem plačevanja vsebin], s katerim lahko založniki ugotovijo, koliko
so vredne njihove vsebine in kakšne so v resnici nakupovalne navade
njihovih bralcev.“ To je seveda ključna empirično pridobljena
informacija, ki šele omogoča razpravo o ovrednotenju vsebin, npr. na
spletu.

Opis projekta SEPIA kot ekonomskega modela Stanfordske enciklopedije
filozofije govori o bolj spekulativnem pristopu k ovrednotenju
informacije. http://www.libraries.iub.edu/index.php?pageId=4189 in
http://plato.stanford.edu/support/Allen-Jagodzinski.pdf . V zgoščeni
obliki – omenjeni povezavi povesta, da naj bi slovenske knjižnice, ki
so del akademskih institucij, plačale enkratni znesek 630 dolarjev na
račun SEPIA. Glavna pridobitev za omenjene knjižnice je seveda trajni
obstoj Stanfordske enciklopedije filozofije (ter nekaj simboličnih
omemb institucije in „spominkov“).

Glede objave osebnih podatkov, ki jo je informacijska pooblaščenka
prepovedala, menim, da gre za nekaj drugega. Naša imena, rojstni
podatki itn. niso naši avtorski prispevki – kot je npr. tajni glas
poslanca, ko voli v parlamentu za spremembo prihodnosti –, sploh niso
nastali kot naše izjave. Gre za izjavo, ki jo je „izrekla“ zbirka
podatkov o državljanih sama, problem pa je, da namen te izjave ni
jasen oz. kontroliran – npr. pojavlja se vprašanje, kakšen učinek naj
bi imelo dejstvo, da lahko kadar koli preverimo, ali je naš sosed
bogat ali reven. Problem je seveda teoretičen, namreč da neosebna
instanca ne more izjavljati, npr. zbirke podatkov, stroji za poezijo
(http://jacketmagazine.com/17/enz-robot.html ).

V tem kontekstu pa bi se dotaknil še ene teme, poštnega seznama
SlovLit (mailing list; http://islovar.org/izpisclanka.asp?id=4891 ).
Stoodstotno podpiram SlovLit v obliki, kot obstaja. Razlog za mojo
odločitev je empiričen. Ko analiziram lastno rabo elektronske pošte,
vidim, da zmorem pregledati naslednje: redno osebno pošto, nekaj
sporadičnih strojno ustvarjenih pisem, SlovLit in Humanist Discussion
Group. SlovLit seveda ni forum (spletni forum), saj ta izraz
predpostavlja prostor, torej nekaj podobnega pojmu ἀγορά (trg, fizično
srečanje ljudi) in latinskemu forum. Priznati moramo, da je bistveni
element SlovLita prihajanje elektronske pošte na naše ekrane in –
razen za urednika – pasivno spremljanje novic. Ne odpremo posebne
spletne strani, da bi izvedeli novice. Dokaz za vrednost novic na
SlovLit je dejstvo, da številni slovenski humanisti in literarni
znanstveniki v resnici dopustijo vdor v zasebnost elektronskega
predala. Element zanimivosti pretehta problem smetja (spam). Izvir
tega elementa zanimivosti seveda ni informacija sama, ampak pravilna
količina informacije in pravilen ritem prihajanja elektronske pošte.
Problem razprave o morebitni alternativi SlovLitu je potemtakem vdor v
krhko ravnovesje razdelitve časa slovenski literarnih znanstvenikov.
Tudi vzporedni forum – ob ohranitvi SlovLita brez sprememb – bi kaj
lahko podrl krhko ravnovesje med zanimivim avtorskim prispevkom – ki
je seveda Hladnikova intelektualna lastnina – in kaosom spletne
komunikacije, tj. arhivom vseh literarnovednih novic.

Kaj storiti? Če potrebuje SlovLit popravke, bi bilo to mogoče narediti
na spletni strani, ki arhivira diskusijo
(http://mailman.ijs.si/mailman/listinfo/slovlit ), kot DODATEK
obstoječemu arhivu. Nevsiljiva predstavitev dodatka – npr. tematskih
niti – skupnosti SlovLit bi potekala prek povezave z zelo kratkim
opisom v samih elektronskih sporočilih. Lahko v vseh. Lahko nekaj časa
– mesec ali dva na vrhu strani, nato pa na dnu.

Lep pozdrav
Aleš Vaupotič

---