[SlovLit] Pravopis : življenje (Re: Božič)

Tor Dec 4 17:58:39 CET 2007

From: "BogoRoz" <bogoroz na siol.net>
Sent: Tuesday, December 04, 2007 3:38 PM
Subject: Re: [SlovLit] Božič

Gospo Sonjo Cestnik - Zadnek bi želel spomnit, da si jezikov niso
izmislili jezikoslovci, ampak so se ti razvili iz potrebe po
sporazumevanju, tako da je osnovna tendenca jezikov prav to, da se
čimbolj poenotijo znotraj sebe in zato težko verjamem, da bi nastal
kaos, če bi pisal vsak po svoje. Koneckoncev se razumemo celo takrat, ko
govorimo po televiziji v svojih pogovornih jezikih in delamo
takoimenovane napake, hkrati pa je treba takoimenovani pravilni besedi
grelnik in tlačilka marsikomu dodatno prevest, da razume, da gre za
bojler oziroma pumpo. Z izbrisanimi besedami imajo še posebno težavo
tujci, ki se odločijo naučit se našega jezika, pa za razlago mnogih
navidez povsem običajnih besed ne morejo pogledat v noben slovar. A
kljub temu, da jih ni v slovarjih in pravopisih, te besede še vedno
veselo živijo naprej. In to ne le med neukim ljudstvom, ampak fene in
skenerje uporabljajo celo izobraženci. Moje mnenje je, da bi se morali
jezikoslovci prilagoditi rabi in ne raba jezikoslovcem. To se verjetno
na koncu vedno tudi zgodi, vpašanje je le, koliko zmede pred tem
ustvarijo prav tisti strokovnjaki, ki vsiljujejo normo, ki ni sprejeta.
Recimo Toporišičev prevod češke vypovědi v slovensko poved je zame eden
od primerov, kako je stroka trmasto kršila utečeno prakso. Zanima me
tudi, ali se bo kdaj prijel anéks (z ozkim e), saj razen tistih, ki so
tako dolžni govorit po službeni dolžnosti, besedo velika večina ostalih
še vedno izgovarja po starem. Zanima me tudi, kako je bilo lahko v
začetku 30-ih let prejšnjega stoletja v uradni slovenščini ukinjeno
elkanje, če ne tako, da se je stroka prilagodila večinski rabi.

Kar se velike ali male začetnice praznikov tiče, je to zame stvar osebne
odločitve oz. pogleda na svet. Seveda se tega, da se prazniki pišejo z
malo, lahko naučimo in nam to ne dela težav pri pisanju. Vprašanje pa
je, ali nam ne dela težav pri odnosu do sveta. Spomnim se, kako se mi,
"indoktriniranemu" otroku, ni zdelo prav, da se Nemci in Italijani
pišejo z veliko, partizani pa z malo. Ker se z veliko začetnico v
slovenščini izraža spoštovanje (recimo Vi in Vaš), bi se po mojem mnenju
spodobilo, da bi se tudi praznikom na tak način izkazovalo spoštovanje.
Še posebej, če so državni. A to je seveda samo moje mnenje, tako da
lahko rečem le to, da jih bom sam še naprej pisal z veliko in da nisem
pa prepričan, da mi bodo lektorji velike začetnice spreminjali v male
zato, da bi bil bolje razumeljiv.

Lep pozdrav in brez zamere

Andrej Rozman Roza

Dodatne informacije o seznamu SlovLit