Slovenščina na maturi: Je kozarec napol prazen ali napol poln?
Miran Hladnik, Siol
miran.hladnik na guest.arnes.si
Sre Jul 26 08:19:09 CEST 2006
Od: "Igor Saksida" <igor.saksida na guest.arnes.si>
Za: "'Miran Hladnik, Siol'" <miran.hladnik na guest.arnes.si>
Poslano: 25. julij 2006 11:47
Zadeva: RE: [SlovLit] Spletje in smetje
Na vprašanje, ali je slovenščina na maturi težja od matematike, bi lahko
odgovorili potrdilno: povprečna ocena pri slovenščini je bila 3,28 točk, pri
matematiki 3,55. Če v povprečju dijaki pri slovenščini dosežejo nižjo oceno,
je najbrž snov, ki jo preverja matura, res zahtevnejša oz. težje
obvladljiva. Razlogi za njeno višjo zahtevnost bi lahko bili v "dvojnosti"
slovenščine kot učnega predmeta. Po eni strani morajo dijaki obvladovati
jeziko(slov)ne vsebine kot sestavino razvite sporazumevalne zmožnosti ter ob
tem seriozna poglavja iz "slovnice", hkrati pa matura preverja še bralne
zmožnosti in književno znanje, kar dijaki dokazujejo ob pisanju
maturitetnega eseja in na ustnem delu preverjanja znanja. Esej je sam po
sebi zahtevno besedilo, saj zahteva poznavanje književnih del kot tudi
pravil pisanja te besedilne vrste. Izbor besedil (tematski sklop) kot
podlaga za esej iz leta v leto zastavlja temeljno vprašanje: ali sta dva
obsežna romana (skupaj tudi do 1000 strani) res primerna kar za vse dijake,
ali ni tak izbor že sam po sebi lahko prezahteven, še posebej, ker gre
najpogosteje za t. i. klasična dela, ki nekatere dijake bržkone navdajajo z
odporom, saj jim njihovo razumevanje in povezovanje z lastnim predstavnim
svetom povzročata težave. In še ustni del mature: letos je predpisoval
poznavanje 53 obveznih besedil in njihovih avtorjev s pregledom obdobij in
njihovih značilnosti, poznavanje razvoja literarnih zvrsti in vrst ter
razvoja in zgodovine slovenskega jezika in jezikoslovja. Lahko bi torej
pritrdili misli dr. Draga Žagarja, da število točk in povprečna ocena sami
po sebi ne povesta ničesar, pač pa je treba presoditi, katere vsebine in
cilji pouka so "pokriti" s táko ("surovo") oceno -- in zato, bi lahko bili
duhoviti, tudi ni mogoča primerjava rezultatov npr. med slovenščino in
matematiko.
A bodimo resni: dejstvo je, da so rezultati pri slovenščini na maturi nižji;
menim, da je to predvsem posledica zame nerazumljivega vztrajanja pri eni
sami, temeljni ravni maturitetne slovenščine. Zakaj ima matematika dve
ravni, slovenščina pa le eno? V vseh teh letih nisem slišal niti enega
prepričljivega argumenta za to dandanes samoumevno "enoravninskost", veliko
pa zgolj ideoloških, npr. o neizmerni pomembnosti materinščine, ki da mora
biti za vse enaka. Pri taki zasnovi mature, tako so mi povedali profesorji,
ki dijake pripravljajo na maturo, izgubljajo tako najboljši kot manj zmožni
učenci: prvim šablonskost esejev ni pravi izziv, drugim so besedila in
navodila za esej prezahtevna. Z uvedbo dveh ravni slovenščine na maturi bi
pridobili oboji -- in to bi ne bilo prav nič nezaslišanega in tudi nič
revolucionarnega. Le zakaj ima dve ravni materinščine, temeljno in višjo,
mednarodna matura?
Bi torej lahko bile ocene pri maturitetni slovenščini na dveh ravneh
višje? --- Igor Saksida
Dodatne informacije o seznamu SlovLit