[SlovLit] Fw: Izbira/izbor literature za učence in dijake.

Miran miran.hladnik na guest.arnes.si
Pon Okt 25 22:02:35 CEST 2004


----- Original Message -----
From: "Boza Krakar" <boza.krakar na guest.arnes.si>
To: <miran.hladnik na guest.arnes.si>
Sent: Monday, October 25, 2004 7:49 PM
Subject: FW: slovlit

> Naj, kolikor vem, pojasnim  ozadje "pobude za prijazno šolo" o domačem
> branju.
> Prejšnji teden sem imela razburljiv telefonski pogovor z vplivnim članom
> tega društva. Želel je izvedeti, kdo izbira maturitetno komisijo, pa sem
> rekla, da ric. Nadalje, kdo so člani, kdo je predsednik. Povedala sem
(tudi,
> da jaz nisem več, pri izbiri pa sem še bila zraven). In potem, kdo izbira
> knjige za maturo in kdo si je izmislil tega pornografskega Zupana, gotovo
> kakšni liberalci, je menil. Pa sem odgovorila, da ne, da so bili zraven
tudi
> Dular, pa Virk, ki decidirano nista liberalca (če že so nas že nekatere
> druge kar določili), odločitev o knjigah pa se sprejema s konsenzom. Vse
to
> ga ni prepričalo o tem, da od zadaj za to izbiro stoji liberalni duh brez
> vrednot, ki kvari mladino s pornografijo. Jaz sem mu dejala, da ima
Zupanov
> roman še mnogo drugih kvalitet, da je v njem mogoče videti zelo kompleksen
> pogled na partizanstvo, na ideološko represijo, na preživetje v mejnih
> situacijah, da mehča duha bralcev za spravo, poudarja prijateljstvo, pa da
> ga je kanonizirala Nova revija (torej menda idejni  bližnjiki) in da je
> komisija bolj mislila na te pomembne izzive za razmišljanje in
> opredeljevanje, kar je tudi cilj šolskih obravnav literature. Pa da bodo
> učitelji gotovo znali od dijakov izbezati razmišljnje o vsem tem in
> postaviti "pornografijo" na svoje mesto. Gospod je podvomil, da učitelji
to
> znajo, da sploh kdo kaj debatira z učenci, ki prihajajo iz šol čisto neuki
> in ne znajo našteti pet Prešernovih nagrajencev ... Eseje - tisto
revščino -
> pa jim doma sestavijo babice in tete. In še mnogo takega. In da o tem, kaj
> bodo brali otroci, morajo odločati starši, ne pa peščica slavistov, ki
> nimajo pojma o vzgoji. Pa sem ga vprašala, kako bi bilo, če bi starši
> krojili v šoli psihologijo in matematiko, pa kaj meni o tem, da so otroci
> tri leta brali pri angleščini Doriana Graya, čisto nezdravo dekadeco!
Ampak
> to ni tako važno kot slovenščina, mi je dejal. - No, in še mnogo takega,
pa
> sem poskusila povzeti po spominu le približno bistvo pogovora. Najbrž nima
> smisla nakladati o stopnji kritičnega branja, ki ga na maturitetni ravni
od
> bralcev pričakuje tudi razvojna psihologija in veda o bralčevem odzivu, pa
o
> tem, da ga literatura spodbuja in se vsakdo, ki bere, lahko po svoje
> opredeljuje, če ne bere, pa ne itd. Zato le en praktičen pomislek: Ne vem,
> kako lahko nekaj strani z erotično vsebino v Menuetu za kitaro pokvari
> maturante, ki so večinoma že dali skozi maturantski izlet v Grčijo, ki
imajo
> večinoma prost dostop do interneta, ki gledajo Galuničevo Spet doma, ki
> hodijo mimo kioskov in plakatov ... O vzgojni vlogi literature (ki ji je
> nihče ne odreka), pa o načinih izbiranja knjig za književni pouk, pa sem
več
> povedala v Poglavjih iz didaktike književnosti, 2004. B. Krakar Vogel
>
=====

Od: Helga Krisper [helga.krisper na volja.net]
Poslano: 25. oktober 2004 8:27
Za: Miran siol
Zadeva: Re: [SlovLit] Društvo staršev o izboru knjig za domače branje

Miran, tale reč od Društva je pa zanimiva! Ali imajo morda že seznam
prepovedanih knjig? To bi otroke verjetno še posebej veselilo, kolikor jih
poznam. Pozdrav! Helga.

=======

----- Original Message -----
From: "Petra Prohart" <petra.prohart na guest.arnes.si>
To: <miran.hladnik na guest.arnes.si>
Sent: Sunday, October 24, 2004 6:00 PM
Subject: Izbira/izbor literature za učence in dijake.


Pozdravljen!
Ravno sem prebrala stališče Društva Pobuda za šolo po meri človeka do izbora
knjig zadomače branje ect.
V letošnjem letu je v 2. številki revije Slovenščina v šoli izšel moj članek
z naslovom Domače branje v učnem načrtu, v katerem opozarjam na izbirnost/na
možnost izbire literature za obvezno in neobvezno/prostovoljno branje.
Članek prinaša nekaj priporočil, pa tudi kritik.
Naj zapišem samo sinopsis članka:
Prispevek govori o pomenu in vlogi domačega branja v osnovni šoli. Poudarek
je na prostovoljnem domačem branju za bralno značko. Branje naj bi
osnovnošolce privlačilo, jim odpiralo nove poglede na svet, v katerem
živijo, jih vzgajalo in pripravljalo na vstop v svet odraslosti.
Učitelj/mentor naj ne bi omejeval učencev pri raziskovanju literature s
predpisanimi in zapovedanimi seznami knjig za branje, temveč naj bi jim
svetoval in jih vodil pri izbiri knjig.

LP Petra Prohart Tomažič





Dodatne informacije o seznamu SlovLit