[SlovLit] Odgovor g. Že leznikarju

Rajko Jerama Rajko_TM na email.si
Čet Feb 14 14:19:23 CET 2002


Lep pozdrav g. Jaka Železnikar

Z veseljem sem si prebral vašo oceno interaktivne pesmi Ljubezen je Bog je 
Ljubezen, saj je vsakršna presoja vedno dobrodošla.

Časovna umeščenost mojega dela bi sicer lahko postala stvar debate, sploh ker 
je uporabljen izraz PRVA. No, rešitev je docela enostavna. Kogar zbode 
umestnost besede PRVA glede na leto nastanka (2001), si lahko to besedo namesto 
kot števnik razlaga kot pridevnik (uživajmo v igri besed, pa brez zamere; važno 
je sodelovati, ne zmagati).

Moj namen ni bil odstopati od neke konceptualne umetnosti na račun 
tehnicističnega pristopa, ki ga omogoča računalnik.
Treba se je zavedati, da so vsi napisani verzi in pesmi kot celota plod 
ustvarjalnega uma in notranjega navdiha. Tudi pri določanju tega, kateri verzi 
si smiselno sledijo, tako da tvorijo neko vsebinsko celoto, sem se moral zanesti
na svoj občutek za poezijo. Seveda se strinjam z vašim dvomov v to, ali 
tehnološko omogočena igro lahko kdaj koli nadomesti neopisljive presežke 
velikih besedil. Odgovor je ne more. Navsezadnje je človek zasnoval in 
sprogramiral računalnike in tako ni razloga, da bi bil računalnik 
bolj "navdahnjen" od človeka.
Pri mojem delu vsekakor velja naslednje: tehnološka igra je zasnovana na 
podlagi predhodnega klasičnega konceptualnega pristopa k pesnikovanju. Vsi 
programski ključi, po katerih interaktivna pesem izbira iz množice možnih 
verzov, so zgolj približek tistemu, kar lahko pesnik poveže v sebi in izlije na 
papir. Seveda pa je treba priznati, da je takšen poskus vendarle nekaj novega 
in zanimivega, dobrodošlega, pa tudi dokaj zahtevna naloga.

Kar zadeva interaktivnosti Boga (tega pišem z veliko začetnico) pa samo tole:
Če za nobeno drugo obliko obstoja ne bi mogli trditi, da je interaktivna, potem 
to zagotovo lahko rečemo za Boga. Zakaj? Lastnost samozavedanja je že po naravi 
interaktivna.
Nekaj je v stalni interakciji s samim seboj. Nekdo (Bog) se nenehno zaveda 
samega sebe - samozavest.
Vendar je brezplodno o tem premlevati na intelektualni ravni, to vedenje je 
lahko le rezultat neposredne izkušnje, samospoznanja, samouresničitve.

Sicer pa ni razloga, da bi interaktivnost kaj bolje razrivala transcendentno, 
božje, ali pač.

Ker je neomejeno obilje prisotno le na ravni Absoluta, je včasih v praktičnem 
življenju dejansko potrebno varčevati. Vsakdo sam določa in odloča, čemu bo 
namenil svoj papirni kapital. Svoje celotno delo in vložene ure sem pač 
ovrednotil s ceno 10001 Sit (kar bo vključevalo CD ploščo z interaktivno 
pesmijo in ko bom našel primernega založnika tudi lično knjižico, 
v kateri bo 108 izbranih pesmi). Upam, da to ni nepremostljiva ovira za 
resničnega ljubitelja poezije, kakšni ste gotovo tudi vi.




            s spoštovanjem
                            Rajko Jerama


PS: še naprej sem odprt za kakršna koli mnenja in pogovor o interaktivni poeziji




jaka na jaka.org> 
  To: "slovlit" <slovlit na ijs.si> 
  Sent: Wednesday, February 13, 2002 12:01 AM 
  Subject: Re: [SlovLit] Petero reči 


  Miran Hladnik wrote: 
  > 1. Interaktivna poezija. Na naslovu 
  > http://users.volja.net/iskanje/index.html je interaktivna poezija Rajka 
  > Jerame, ki je po avtorjevem mnenju pripravna tudi za didaktične svrhe. 
  > Prosim za ogled in komentar. 

  Sam sem si zadevo ogledal z velikim zanimanjem, saj se sam že več let 
  ukvarjam prav s tem - interaktivnimi (računalniški) umetniškimi besedili 
  (pesmimi, če želite). In sem skeptičen do avtorjevega prispevka (a tudi 
  pozitiven po svoje). 

  Najprej me odbija 'new age' estetika (vidno) in patetika (berljivo) same 
  predstavitvene strani. 

  No, najprej me zmoti trditev o _prvi_ slovenski interaktivni pesmi. 
  Avtor nikjer ne navaja letnice nastanka svojega dela (delo tudi ni 
  dostopno, dostopen je nekakšen demo, ah, da; delo samo tudi - za zgolj 
  10001 SIT ?! - torej dela samega nisem videl, varčujem :) 

  Koncept _prvega_ v umetnosti je že sam po sebi zelo sporen. Zgodovina 
  umetniške rabe jezika je polna _interaktivne_ rabe jezika, sami ste 
  večji teoretični strokovnjaki glede dotičnega, tako, da ne bom navajal 
  imen. In če _poezija_ izhaja že iz časov pred _tiskom_, velja omeniti 
  interaktivne elemente v različnih 'pesniških dvobojih'. Če gremo res 
  globoko nazaj - pa tudi v mediju tiska/knjige obstajajo eksplicitno 
  interaktivna dela (60 - 70-ta prejšnjega tisočletja npr. ali pa 
  enciklopedije (npr.2)). 

  No, nazaj k neomenjenemu (morda spregledanemu, a dvomim) datumu 
  avtorjevega prispevka. Če seštejem, da sem sam svoje (NE splošne) prve 
  interaktivno-računalniška besedila delal 1997 in da volja.net (kjer 
  avtor gostuje) obstaja manj časa, bi rekel, da ni ravno prvi. (No da, 
  avtorja sem kontaktiral, če se izkaže, da je bilo prej, javim.). Sicer 
  pa bi o interaktivnosti (tudi eksplicitni) veljalo pogledati, pri nas, 
  verjetno že k OHO-ju ali celo k Podbevšku. Ali vsaj kasneje k avtorjem 
  vizualne/konkretne poezije. A to niti ni tako zelo pomembno. Naj se s 
  _prvimi_ deli ukvarja kdo drug, če mu je kaj do te olimpijske discipline 
  :) 

  Avtor vsekakor kaže zanimivo igro besed in prepletanj pomenov ob 
  minimalnih formalnih spremembah. Vprašanje je, ali je to dovolj za 
  _poezijo_ in predvsem kaj to prinaša vanjo? Sam nimam odgovora, zgolj 
  slutnje. Sam v svojih delih zelo upoštevam tradicijo konceptualne 
  umetnosti, a sem do svojih del zelo preizprašujoč njihovo relevantnost 
  (s tem, da menim, da pri večini interktivnih besedil ni mogoče 
  spregledati konceptualne 
  tradicije - pri dotičnem avtorju pa sem glede tega v nedefiniranem). 
  Kje je meja med tehnološko omogočeno igro in neopisljivim presežkom 
  velikih besedil jezikovne umetnosti? gre za ista merila kot jih 
  uporabljamo za tiskana besedila? Kaj je z govorjeno besedo? Kaj je z 
  besedo v večmedijskih, na jeziku temelječih izrazih? In še je teh 
  vprašanj. 

  Isto najdem v dotičnem delu, kolikor ga je pač mogoče videti. pomislek 
  je tudi zakaj bi interaktivno besedilo bolj razkrivalo 
  'božje/transcendentalno itd... ' kot klasično besedilo tiska? Hm. Je 
  _bog_ interaktiven :) ? 

  No, napletel sem nekaj misli v nekakšni grobi skici, od avtorja bi z 
  veseljem želel videti še kakšno, morda naslednje delo - soditi o neki 
  zadevi na podlagi ene same 'izjave' je zelo težko, lažje je, ko se 
  pokaže nek razvoji tok - bi pa bil zelo zainteresiran, tudi izven liste 
  (moj naslov: jaka na jaka.org, mailto:jaka na jaka.org ) 
  izmenjati kakšno menenje o tem. 

  [+ se opravičujem za pravopis, zavedam se se nekakšne 
  sproščeno-akademske narave liste, a se mi res ne da iti čez besedilo in 
  popravljat formalnosti] 


  jaka, 
  http://www.jaka.org/ [prenovljen] 
  http://www.jaka.org/ 

  _______________________________________________ 
  SlovLit mailing list 
  http://mailman.ijs.si/listinfo/slovlit 
  Prispevke pošiljajte v goli besedilni obliki (Format --> Plain Text) na 
  naslov slovlit na ijs.si. Šumevce prikličite na zaslon z izbiro Format --> 
  Encoding --> Central European (ISO). 

-------------------
http://www.email.si



Dodatne informacije o seznamu SlovLit