[SlovLit] Odgovor g. e leznikarju
Rajko Jerama
Rajko_TM na email.si
Čet Feb 14 14:19:23 CET 2002
Lep pozdrav g. Jaka eleznikar
Z veseljem sem si prebral vao oceno interaktivne pesmi Ljubezen je Bog je
Ljubezen, saj je vsakrna presoja vedno dobrodola.
Časovna umečenost mojega dela bi sicer lahko postala stvar debate, sploh ker
je uporabljen izraz PRVA. No, reitev je docela enostavna. Kogar zbode
umestnost besede PRVA glede na leto nastanka (2001), si lahko to besedo namesto
kot tevnik razlaga kot pridevnik (uivajmo v igri besed, pa brez zamere; vano
je sodelovati, ne zmagati).
Moj namen ni bil odstopati od neke konceptualne umetnosti na račun
tehnicističnega pristopa, ki ga omogoča računalnik.
Treba se je zavedati, da so vsi napisani verzi in pesmi kot celota plod
ustvarjalnega uma in notranjega navdiha. Tudi pri določanju tega, kateri verzi
si smiselno sledijo, tako da tvorijo neko vsebinsko celoto, sem se moral zanesti
na svoj občutek za poezijo. Seveda se strinjam z vaim dvomov v to, ali
tehnoloko omogočena igro lahko kdaj koli nadomesti neopisljive preseke
velikih besedil. Odgovor je ne more. Navsezadnje je človek zasnoval in
sprogramiral računalnike in tako ni razloga, da bi bil računalnik
bolj "navdahnjen" od človeka.
Pri mojem delu vsekakor velja naslednje: tehnoloka igra je zasnovana na
podlagi predhodnega klasičnega konceptualnega pristopa k pesnikovanju. Vsi
programski ključi, po katerih interaktivna pesem izbira iz mnoice monih
verzov, so zgolj pribliek tistemu, kar lahko pesnik povee v sebi in izlije na
papir. Seveda pa je treba priznati, da je taken poskus vendarle nekaj novega
in zanimivega, dobrodolega, pa tudi dokaj zahtevna naloga.
Kar zadeva interaktivnosti Boga (tega piem z veliko začetnico) pa samo tole:
Če za nobeno drugo obliko obstoja ne bi mogli trditi, da je interaktivna, potem
to zagotovo lahko rečemo za Boga. Zakaj? Lastnost samozavedanja je e po naravi
interaktivna.
Nekaj je v stalni interakciji s samim seboj. Nekdo (Bog) se nenehno zaveda
samega sebe - samozavest.
Vendar je brezplodno o tem premlevati na intelektualni ravni, to vedenje je
lahko le rezultat neposredne izkunje, samospoznanja, samouresničitve.
Sicer pa ni razloga, da bi interaktivnost kaj bolje razrivala transcendentno,
boje, ali pač.
Ker je neomejeno obilje prisotno le na ravni Absoluta, je včasih v praktičnem
ivljenju dejansko potrebno varčevati. Vsakdo sam določa in odloča, čemu bo
namenil svoj papirni kapital. Svoje celotno delo in vloene ure sem pač
ovrednotil s ceno 10001 Sit (kar bo vključevalo CD pločo z interaktivno
pesmijo in ko bom nael primernega zalonika tudi lično knjiico,
v kateri bo 108 izbranih pesmi). Upam, da to ni nepremostljiva ovira za
resničnega ljubitelja poezije, kakni ste gotovo tudi vi.
s spotovanjem
Rajko Jerama
PS: e naprej sem odprt za kakrna koli mnenja in pogovor o interaktivni poeziji
jaka na jaka.org>
To: "slovlit" <slovlit na ijs.si>
Sent: Wednesday, February 13, 2002 12:01 AM
Subject: Re: [SlovLit] Petero reči
Miran Hladnik wrote:
> 1. Interaktivna poezija. Na naslovu
> http://users.volja.net/iskanje/index.html je interaktivna poezija Rajka
> Jerame, ki je po avtorjevem mnenju pripravna tudi za didaktične svrhe.
> Prosim za ogled in komentar.
Sam sem si zadevo ogledal z velikim zanimanjem, saj se sam že več let
ukvarjam prav s tem - interaktivnimi (računalniški) umetniškimi besedili
(pesmimi, če želite). In sem skeptičen do avtorjevega prispevka (a tudi
pozitiven po svoje).
Najprej me odbija 'new age' estetika (vidno) in patetika (berljivo) same
predstavitvene strani.
No, najprej me zmoti trditev o _prvi_ slovenski interaktivni pesmi.
Avtor nikjer ne navaja letnice nastanka svojega dela (delo tudi ni
dostopno, dostopen je nekakšen demo, ah, da; delo samo tudi - za zgolj
10001 SIT ?! - torej dela samega nisem videl, varčujem :)
Koncept _prvega_ v umetnosti je že sam po sebi zelo sporen. Zgodovina
umetniške rabe jezika je polna _interaktivne_ rabe jezika, sami ste
večji teoretični strokovnjaki glede dotičnega, tako, da ne bom navajal
imen. In če _poezija_ izhaja že iz časov pred _tiskom_, velja omeniti
interaktivne elemente v različnih 'pesniških dvobojih'. Če gremo res
globoko nazaj - pa tudi v mediju tiska/knjige obstajajo eksplicitno
interaktivna dela (60 - 70-ta prejšnjega tisočletja npr. ali pa
enciklopedije (npr.2)).
No, nazaj k neomenjenemu (morda spregledanemu, a dvomim) datumu
avtorjevega prispevka. Če seštejem, da sem sam svoje (NE splošne) prve
interaktivno-računalniška besedila delal 1997 in da volja.net (kjer
avtor gostuje) obstaja manj časa, bi rekel, da ni ravno prvi. (No da,
avtorja sem kontaktiral, če se izkaže, da je bilo prej, javim.). Sicer
pa bi o interaktivnosti (tudi eksplicitni) veljalo pogledati, pri nas,
verjetno že k OHO-ju ali celo k Podbevšku. Ali vsaj kasneje k avtorjem
vizualne/konkretne poezije. A to niti ni tako zelo pomembno. Naj se s
_prvimi_ deli ukvarja kdo drug, če mu je kaj do te olimpijske discipline
:)
Avtor vsekakor kaže zanimivo igro besed in prepletanj pomenov ob
minimalnih formalnih spremembah. Vprašanje je, ali je to dovolj za
_poezijo_ in predvsem kaj to prinaša vanjo? Sam nimam odgovora, zgolj
slutnje. Sam v svojih delih zelo upoštevam tradicijo konceptualne
umetnosti, a sem do svojih del zelo preizprašujoč njihovo relevantnost
(s tem, da menim, da pri večini interktivnih besedil ni mogoče
spregledati konceptualne
tradicije - pri dotičnem avtorju pa sem glede tega v nedefiniranem).
Kje je meja med tehnološko omogočeno igro in neopisljivim presežkom
velikih besedil jezikovne umetnosti? gre za ista merila kot jih
uporabljamo za tiskana besedila? Kaj je z govorjeno besedo? Kaj je z
besedo v večmedijskih, na jeziku temelječih izrazih? In še je teh
vprašanj.
Isto najdem v dotičnem delu, kolikor ga je pač mogoče videti. pomislek
je tudi zakaj bi interaktivno besedilo bolj razkrivalo
'božje/transcendentalno itd... ' kot klasično besedilo tiska? Hm. Je
_bog_ interaktiven :) ?
No, napletel sem nekaj misli v nekakšni grobi skici, od avtorja bi z
veseljem želel videti še kakšno, morda naslednje delo - soditi o neki
zadevi na podlagi ene same 'izjave' je zelo težko, lažje je, ko se
pokaže nek razvoji tok - bi pa bil zelo zainteresiran, tudi izven liste
(moj naslov: jaka na jaka.org, mailto:jaka na jaka.org )
izmenjati kakšno menenje o tem.
[+ se opravičujem za pravopis, zavedam se se nekakšne
sproščeno-akademske narave liste, a se mi res ne da iti čez besedilo in
popravljat formalnosti]
jaka,
http://www.jaka.org/ [prenovljen]
http://www.jaka.org/
_______________________________________________
SlovLit mailing list
http://mailman.ijs.si/listinfo/slovlit
Prispevke pošiljajte v goli besedilni obliki (Format --> Plain Text) na
naslov slovlit na ijs.si. Šumevce prikličite na zaslon z izbiro Format -->
Encoding --> Central European (ISO).
-------------------
http://www.email.si
Dodatne informacije o seznamu SlovLit