<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2745.2800" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Pozdravljeni!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Prebral sem analizo&nbsp;ankete ge. Krakar Vogel. 
Sem absolvent slovenistike in zgodovine na FF in na Slovlit pišem zato, da bi 
izrazil svoje nezadovoljstvo s poukom specialne didaktike jezika na Oddelku za 
slovenistiko na FF v Ljubljani.&nbsp;</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Obe specialni didaktiki (književno in jezikovno) 
sem na našem oddelku poslušal predvsem v zimskem semestru 2002/2003 (pri Vas, M. 
Križaj Ortar in asistentkah A. Žbogarjevi in J. Voglovi), v poletnem semestru 
opravil prakso na gimnaziji Ledina in oba izpita. Kar sem odnesel od specialnih 
didaktik, tako presojam s stališča dokončanih predmetov, v primerjavi z 
izkušnjami, ki sem jih pridobil pri specialni didaktiki zgodovine (Danijela 
Trškan) in s stališča absolventa, ki bo kmalu iskal profesorsko službo. Ki bo 
kmalu moral pouk oblikovati tako, da bodo v njem učenci "rastli v sporazumevalni 
zmožnosti".&nbsp;Glede Didaktike književnosti ob anketi nimam pripomb, le, da je 
predmet res akademsko okleščen in jedrnat, sploh pri praktičnem metodološkem 
delu; daje pa vse glavne spretnosti in znanje. Ne čudim se, da študenti največji 
občutek gotovosti v svojo pedagoško usposobljenost dobijo (šele) na pedagoški 
praksi.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Za specialno didaktiko jezika pa menim, da lahko 
govorimo o KRIZI. Sam sem bil pri Križaj Ortarjevi in Voglovi deležen le 
predavanj, praktičnega dela ni bilo: razlaga, razgovor, prosojnice, 2x delovni 
listi, to je vse v enem semestru (30 ur). Nobene avtentične naloge, nobenih 
izdelkov študentov, kvečjemu ideje, ustno, v razgovoru. Na praksi sem opravil 5 
hospitacij jezika v dveh dnevih, ko gledam njihove analize v dnevniku ped. 
prakse, ugotavljam, da so bile analize hospitacij res sumarne. Nastop je bil en 
sam, ampak ker smo bili na praksi v trojkah, smo lahko 3 študentje opravili 
nastop v eni uri: vsak 15 minut. Vas kaj spreleti?!&nbsp;Nekaj praktičnega dela 
je bilo spet na (samo) pisnem izpitu: sestaviti primer&nbsp;jezikoslovne naloge 
za test. Katere so glavne učne metode (ali stopnje metode, ali učne 
tehnike)&nbsp;za pouk slovenskega jezika, kakšne so, za katere učne vsebine so 
primerne, nam ni bilo razloženo od A do Ž. Morali smo zgolj kopirati metodo od 
didaktike knjievnosti; na praksi pa smo si še dosti pomagali z učbenikom Na 
pragu besedila. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Poleg tega smo na predavanjih Jezikovne didaktike 
pri Križaj Ortarjevi lahko razbrali, da gre za neke spore med profesorji jezika, 
ki so povezani tudi s pomanjkanjem novih učbenikov za slovenščino v SŠ v 
zadnjih&nbsp;15 letih (!!) prejšnjega stoletja. O tem študentje malo vemo, imamo 
pa velik problem, kako vse znanje, ki ga dobimo pri monumentalnih predmetih SKJ 
I, II, III in IV (pa še pri ostalih jezikoslovnih predmetih), prekaliti v pouk, 
ali&nbsp;pravilneje, uporabiti&nbsp;pri zanimivem in učinkovitem poku 
slovenščine.&nbsp;Kakorkoli že naj bi študentje imeli praktične izkušnje 
nastopanja iz seminarskega dela humboldtovskega študija, nimamo avtentičnih 
pedagoških, gre kvečjemu za izjeme, paberke. Saj kdo od profesorjev na Oddelku 
za slovenistiko predavanje kdaj prinese knjigo, celo predvaja glasbo, skoraj vsi 
uporabljajo prosojnice, zapišejo kaj na tablo, delijo fotokopije odlomkov 
besedil - ampak redna predavanja niso namenjena pedagoškemu usposabljanju! Sploh 
pa navedena učna sredstva dosti pogosteje veljajo za predavatelje književnosti. 
In - na prste ene roke bi lahko preštel predavatelje sloveniste na oddelku, ki 
znajo uporabljati LCD-projektor!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Aktualno stanje jezikovne didaktike na našem 
oddelku (tudi letos sem na oglasni deski prebral, da odpadejo vse vaje iz 
jezikovne didaktike) se mi zdi toliko kritičnejše zato, ker je v javnem mnenju 
očitno, da je jezikovni pouk (ti. "slovnica") pri pouku slovenščine 
nepriljubljen. Ne kritiziram novih učbenikov za jezik, problematično je aktualno 
metodološko pedagoško usposabljanje študentov, ki bo stanje gotovo poslabšalo. 
Ljubljanska FF v didaktiki slovenskega jezika gotovo ne zasluži primata med 
slovenistikami v državi, prej zadnje mesto. Glede na to, da na Slovlitu beremo, 
da nekateri profesorji uvajanje dodatnih didaktičnih ("pedagoških") ur razumejo 
kot pedagoško "radikalizacijo" FF (pedagoške fakultete pa imajo&nbsp;slab sloves 
s stališča "znanstvenikov"), se to ne bo izboljšalo. (Saj so pedagogi tudi 
znanstveniki, če jih imaš na oddelku, se ti obrestuje!) Glavni vzrok slabega 
stanja jezikovne didaktike na našem odd. namreč&nbsp;ni neznanstveno delo, 
temveč premalo študijskih ur. In odgnanost profesorjev. Ostaja monumentalni SKJ, 
ker ima FF in Oddelek z novim zvenečim imenom primat v državi.&nbsp;Pa še 
bolonjske spremembe, boj za kadrovska mesta, stvar je mučna in občutljiva, 
ljudje so ranjeni od starih sporov, ki jih ni konec niti z menjavo 
generacij&nbsp;... </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Pa bo še kdo rekel, saj ni študij namenjen samo 
izobraževanju učiteljev(ic). Hej, pa saj ima naziv PEDAGOŠKA SMER! Tisti, ki jih 
pedagoska usposobljenost ne zanima, imajo vso pravico, da izberejo nepedagoško 
smer, pa še dosti točk ne zahteva. Pa tudi bodoči doktorji slovenisti bodo 
rabili pedagoške izkušnje za učinkovito predstavljanje in predajanje svojega 
dela.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Da končno zaključim: Najbolj hecna stvar pri jeziku 
je, da ga predajamo z jezikom (znanstvenim "metajezikom"). Je to res? Ne, 
predajamo ga tudi s sporazumevalnim odnosom. Če bi radi skrbeli za jezik, brez 
skrbi za odnos ne bo šlo. Pedagogi in didaktiki imajo tudi radi slovenski jezik, 
torej s tem, da zahtevajo dober (pedagoško znanstven) odnos, ne bodo okrnili 
dela jezikoslovcev. </FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Ni dovolj, da se za učinkovit pouk slovenščine 
poskrbijo posamezni pedagoško nadarjeni učitelji ali da se jezikovni pouk skriva 
za književnim.&nbsp;In da&nbsp;učitelji slovenščine pridobivajo izkušnje 
šele&nbsp; z delom, ko bi jih že&nbsp;morali imeti, ali na seminarjih, kjer 
vodstvo seminarjev spet protežira "strokovno izpopolnjevanje slovenistk", se 
pravi jezik, slovnico.&nbsp;</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Potrebno je sistematično vzgajanje študentov z 
vidika pedagoških izkušenj (se pravi: na pedagoški smeri, slovenistika 
na&nbsp;FF v LJ). To verjetno pomeni konkretno: 30 ur predavanj in 30 ur 
vaj&nbsp;didaktike slovenskega jezika, pa še teden pedagoške prakse (samo za 
pouk jezika). Po želji pa še kak seminar.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>S tem, da vam pošiljam tako dolgo razmišljanje, 
nočem dolgoveziti, spodbujati razprtij, širiti cinizma ... Rad bi soglasij, 
boljše natančnosti in sistematičnosti, upoštevanja študentov in pedagogov, 
boljšega položaja sporazumevanja v slovenščini.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Bravo vsakomur, ki je prebral do 
konca.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>LP!</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Rok Bečan</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Brav</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV></BODY></HTML>