<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-2" http-equiv=Content-Type>
<META content="MSHTML 5.00.2919.6307" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Poziv je vreden upoštevanja v toliko, kolikor a) bo 
koga motiviral za eno ali več okroglih miz, pogovorov in konferenc na to temo, 
na katerih bi imeli izhodiščno besedo starši; b) poziva starše, naj tudi sami 
berejo.</FONT></DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>V svoji splošnosti pa je poziv pomanjkljiv: 
potreben&nbsp;bi bil seznam inkriminiranih knjig in seznam njihovih neetičnih 
lastnosti. Poziv namreč izzveni v povzetek "slabih (ne-dobrih) knjig ni dobro 
brati". To je seveda tavtologija (kar ni dobro, ni dobro) in se z njo vsak 
strinja. </FONT></DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Presplošno je tudi izhodišče: "vsako literarno delo 
pušča neke sledi". Tudi vsak drug šolski predmet pušča sledi: zgodovina, 
sociologija, celo fizika itd. Kaj, če me kot starša moti, da se pri zgodovini, 
sociologiji, ekonomiji učijo kapitalistično ekonomijo, domobransko zgodovino, 
liberalno sociologijo? Prepričan sem, da so ti predmeti, če že govorimo o 
škodljivosti, VELIKO VELIKO bolj škodljivi od romanov. Za romane namreč na 
splošno velja, da se z njihovimi stališči ni treba strinjati, da so subjektivna; 
kot estetska in etična besedila so romani stvar okusa itd. - tako otroke najbrž 
učijo v šoli. Pri sociol., ekon., zgodov. pa se učijo, da gre za vedno zgolj za 
DEJSTVA in sicer, da jim šola predstavlja vsa dejstva (kar seveda ni res) in da 
iz dejstev samoumevno sledi njihova vrednost (kar je še manj res). Omenjeni 
predmeti so zato ideološki par excellence, ker v njihovo vsebino nihče ne 
dvomi.</FONT></DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Pa še logična zagata: treba je upoštevati nazore in 
stališča staršev. O vsaki stvari sta možni dve nasprotni stališči; ena skupina 
staršev bo imela stališče A, druga pa ne-A: nekdo bo rekel "Prežih pa ne, ker je 
presocialističen", drug pa "Prežih ja, ker je socialističen". Kaj 
zdaj?</FONT></DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>PS: Ne vem, kaj pomeni, da je vzgojni vidik 
zunajliterarni kriterij oz. kdo to trdi. Če res obstaja stališče, da literarna 
besedila nimajo moralnega učinka in da je v razredu mogoče obravnavati vsako 
besedilo, ker se itak ukvarjamo z njegovo zgradbo, obliko, je to seveda napačno 
stališče. Načeloma napačno, seveda &#8211; v praksi pa&nbsp;najbrž vsi&nbsp;mrcvarimo 
prav formo, morale pa ne, kaj?</FONT></DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Lep pozdrav</FONT></DIV>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Aleš Bjelčevič<BR></FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>----- Original Message ----- </FONT>
<DIV><FONT face=Arial size=2>From: "Miran siol" &lt;</FONT><A 
href="mailto:miran.hladnik@guest.arnes.si"><FONT face=Arial 
size=2>miran.hladnik@guest.arnes.si</FONT></A><FONT face=Arial 
size=2>&gt;</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>To: "SLOVLIT" &lt;</FONT><A 
href="mailto:slovlit@ijs.si"><FONT face=Arial 
size=2>slovlit@ijs.si</FONT></A><FONT face=Arial size=2>&gt;</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Sent: Sunday, October 24, 2004 9:38 AM</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Subject: [SlovLit] Društvo staršev o izboru knjig 
za domače branje</FONT></DIV></DIV>
<DIV><BR></DIV><FONT face=Arial size=2>&gt; ----- Original Message -----<BR>&gt; 
From: "Alenka Hladnik" &lt;</FONT><A 
href="mailto:alenka.hladnik@guest.arnes.si"><FONT face=Arial 
size=2>alenka.hladnik@guest.arnes.si</FONT></A><FONT face=Arial 
size=2>&gt;<BR>&gt; To: &lt;</FONT><A 
href="mailto:miran.hladnik@guest.arnes.si"><FONT face=Arial 
size=2>miran.hladnik@guest.arnes.si</FONT></A><FONT face=Arial 
size=2>&gt;<BR>&gt; Sent: Friday, October 22, 2004 9:01 AM<BR>&gt; Subject: 
izjava<BR>&gt; <BR>&gt; &gt; Gotovo bi bilo to dobro objaviti, ce ze nisi. Novi 
casi. lpa<BR>&gt; <BR>&gt; [Kaj porečemo na to? lp, miran]<BR>&gt; <BR>&gt; 
=======<BR>&gt; <BR>&gt; Stališče Društva Pobuda za šolo po meri človeka do 
izbora knjig za domače<BR>&gt; branje, bralno značko, Cankarjevo priznanje in 
maturitetni esej<BR>&gt; <BR>&gt; Poziv staršem in učiteljem<BR>&gt; <BR>&gt; 1. 
Vsako literarno delo pušča takšne ali drugačne sledi pri mladem bralcu,<BR>&gt; 
še posebno, če prebranega niso sposobni zares čustveno predelati in<BR>&gt; 
ovrednotiti.&nbsp; Zato preprosto ni mogoče obiti morebitnih vzgojnih 
učinkov<BR>&gt; priporočenega ali obveznega čtiva v šoli. Tako tudi ni možno 
stati togo na<BR>&gt; stališču, da je vzgojni vidik "zunajliterarni kriterij" 
ali pa, da pomeni<BR>&gt; vsaka raba literature za vzgojne namene njeno 
zlorabo.<BR>&gt; <BR>&gt; 2. Društvo meni, da ni nobene razvojno-psihološke 
nuje, priporočati učencem<BR>&gt; in dijakom ali jih celo siliti k branju 
literarnih sestavkov oziroma knjig,<BR>&gt; ki niso primerni njihovi starosti in 
psihološki ter čustveni zrelosti.<BR>&gt; <BR>&gt; 3. Društvo meni, da je treba 
v javni šoli bolj kot do sedaj priznati staršem<BR>&gt; pravico do vzgoje 
njihovih otrok v skladu z njihovim svetovnim, življenjskim<BR>&gt; in verskim 
nazorom ter vrednotami.<BR>&gt; <BR>&gt; 4. Zato Društvo predlaga in 
poziva:<BR>&gt; <BR>&gt; Pri izboru priporočljivega ali obveznega čtiva je 
potrebno v prihodnje bolj<BR>&gt; upoštevati razvojno-psihološke in pedagoške 
vidike ter morebitne vzgojne<BR>&gt; učinke.<BR>&gt; <BR>&gt; Zato želimo 
opozoriti strokovno javnost, naj v svojih odločitvah upoštevajo<BR>&gt; vse 
tiste starše in njihove otroke-dijake, ki jim ni vseeno, o čem<BR>&gt; 
razpravljajo in kaj vrednotijo in interpretirajo na maturitetnem eseju.<BR>&gt; 
<BR>&gt; Namesto enega samega obveznega literarnega dela za maturo je treba 
ponuditi<BR>&gt; dijakom več tematsko različnih besedil, izbor pa prepustiti 
njim in njihovim<BR>&gt; staršem.<BR>&gt; <BR>&gt; Pozivamo starše,&nbsp; da 
bolj budno spremljajo, kaj berejo&nbsp; njihovi otroci,<BR>&gt; učiteljem pa 
priporočamo, naj v naboru priporočene literature izbirajo več<BR>&gt; takih 
literarnih del, ki bodo učencu in dijaku pomagali odraščati v bolj<BR>&gt; 
zrele, odgovorne in srečne osebnosti. Prepričani smo, da je to skupna 
želja<BR>&gt; vseh, ki imamo mlade radi, zato od stroke, učiteljev-praktikov in 
staršev<BR>&gt; pričakujemo pripravljenost na dialog in sodelovanje.<BR>&gt; 
<BR>&gt; <BR>&gt; _______________________________________________<BR>&gt; 
SlovLit mailing list<BR>&gt; </FONT><A 
href="http://mailman.ijs.si/listinfo/slovlit"><FONT face=Arial 
size=2>http://mailman.ijs.si/listinfo/slovlit</FONT></A><BR><FONT face=Arial 
size=2>&gt; Prispevke pošiljajte v goli besedilni obliki (Format --&gt; Plain 
Text) na naslov </FONT><A href="mailto:slovlit@ijs.si"><FONT face=Arial 
size=2>slovlit@ijs.si</FONT></A><FONT face=Arial size=2>. Šumevce prikličite na 
zaslon z izbiro Format --&gt; Encoding --&gt; Central European (ISO).<BR>&gt; 
</FONT></BODY></HTML>