<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<HTML>
<HEAD>

<META content=text/html;charset=iso-8859-2 http-equiv=Content-Type>
<META content='"MSHTML 4.72.3110.7"' name=GENERATOR>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Garamond size=4>
<P>Če gre pri implantaciji slovarja v glavo samo za to, da se bo spremenila 
lokacija in dimenzije mojega namiznega računalnika, bi jo najbrž sprejel, kot 
sem sprejel vse od televizije naprej. Ugibam pa, da gre za nekak&scaron;en poseg 
v mojo du&scaron;evnost in do tega im</FONT><FONT face=Garamond 
size=4>a</FONT><FONT face=Garamond size=4>m iracionalni odpor. Gre za staro 
vpra&scaron;anje, ali znanstveni razvoj prehiteva etičnega. Kak&scaron;ne bodo 
posledice podalj&scaron;evanja življenja na 200 let in drugih genskih posegov, 
vgradnje slovarjev ipd? Navsezadnje, kdo si bo to lahko privo&scaron;čil, komu 
bo&scaron; že v gen</FONT><FONT face=Garamond size=4>i</FONT><FONT face=Garamond 
size=4>h določil, da bo genij in komu, da bo pometač? </P>
<P>Miranova (Ihanova) ideja o nedopustnosti primerjav v znanosti in Jakatova o 
sodelovanju humanistov z naravoslovci in tehniki kaže, da imata implantacijo za 
znanstveni problem. Implantacija pa nikakor ni znanstveni problem. To je morda 
etični problem, nedvomno pa problem - pripravita se, prihaja osovražena beseda! 
- problem vrednot. Znanstveno plat problema sta opisala Klemen Pisk in Matjaž 
Babič. Meni je &scaron;lo za nekaj drugega: ko sem repliciral, nisem 
izražal</FONT><FONT face=Garamond size=4> argumentov, ampak nelagodje, 
strah.</P></FONT><FONT face=Garamond size=4>
<P>Sam imam &scaron;e bolj&scaron;e protiprimere k svoji prej&scaron;nji repliki 
(vidva sta sinekdohično navedla avto in televizijo): A) transplantacija srca, 
umetna srčna zaklopka, umetne ledvice, skratka medicina nasploh; B) avtomobili, 
avioni, elektrika oz. vse, kar dela na elektriko, nafta in podobna goriva, 
skratka sodobna tehnika nasploh, ki je pogoj celotni bivanjski infrastrukturi in 
delovanju zahodne civilizacije; C) celotna uporabna znanost: od 
sloven&scaron;čine, kadar je njen cilj pravopis</FONT><FONT face=Garamond 
size=4> </FONT><FONT face=Garamond size=4>ipd., sodobnega prava in ekonomije, 
preko fizike, kadar služi tehnologiji, do tehničnih znanosti. O vsem tem bi 
lahko dvomil, ne le o vglavnem slovarju. In res dvomim.</P>
<P>Verjetno smo vsi trije načeli &scaron;ir&scaron;i, naslednji problem: kdaj 
zgoraj na&scaron;tete civilizacijske pridobitve človečnost povečujejo, kdaj pa 
zmanj&scaron;ujejo?. Verjetno nere&scaron;ljivo vpra&scaron;anje, saj ne vemo, 
kak&scaron;en bi bil svet, ko bi &scaron;el po drugi poti - in četudi bi vedeli, 
morda nebi posedovali nevtralnega stali&scaron;ča za primerjavo. Problem lahko 
formuliram tu</FONT><FONT face=Garamond size=4>d</FONT><FONT face=Garamond 
size=4>i takole (ker smo ravno omenili Ihana - ta pa je lani izdal knjigo Deset 
zapovedi): Človečnost je morda najbolje opredeljena v živih religijah. Ker 
poznam samo kr&scaron;čansko, bom ostal pri njej in pri njenih zapovedih. Ali 
civilizacijske pridobitve (v znanost</FONT><FONT face=Garamond 
size=4>i</FONT><FONT face=Garamond size=4>, pravu, tehniki, medicini itd.) 
povečujejo na&scaron;o ljubezen do soljudi in do Boga, ali manj ubijamo, manj 
krademo, si manj želimo, kar ima sosed, manj pre&scaron;u&scaron;tvujemo itd.? 
Ali je s tehnično civilizacijo ukinjena potreba po odre&scaron;itvi, ki jo 
izražajo kr&scaron;čanstv</FONT><FONT face=Garamond size=4>o</FONT><FONT 
face=Garamond size=4>, budizem, hinduizem, islam itd? Naj formuliram &scaron;e 
drugače: ali bo na&scaron;a, zahodna civilizacija splo&scaron;na in večna 
(dokler se ne bo sonce ohladilo)? Če bo, bo odgovor pozitiven, sicer negativen. 
Jaz sem pesimist in si zaradi pretekle balkanske vojne, trenutn</FONT><FONT 
face=Garamond size=4>e</FONT><FONT face=Garamond size=4>ga divjega kapitalizma, 
ekolo&scaron;ke krize (neuspela svetovna ekolo&scaron;ka konferenca), 
prihajajoče krize liberalnega zahodnega kapitalizma, 
nara&scaron;čajoče</FONT><FONT face=Garamond size=4>ga ateizma, smrti socializma 
itd. odgovarjam z ne.</P>
<P>Na kratko k Jakatovim replikam: Romantik: da. Cilj=pot: ne, toda ne pelje 
vsaka pot k cilju. Sodelovanje z naravoslovjem: da, toda nisem govoril o njem 
ampak o tehniki - razlika je bistvena. Simpatiziram z znanostjo, katere namen je 
znanje in ne uporabnost. Pravzaprav nisem problematiziral odnosa 
tehnika-humanistika, kjer bi bil jaz na eni od strani, ampak znanost-humanost - 
kjer pa sem hkrati na obeh, kot je dobro opozoril Miran. (Pri meni osebno je 
tako navdu&scaron;enje za naravoslovje </FONT><FONT face=Garamond size=4>že mimo 
in replika je odraz spoznanja, da smo skoraj vsi strokovnjaki zaplankani v 
smislu, da &quot;samo opravljamo svoj posel&quot;, kot pravijo v amer. filmih, 
in se za posledice ne brigamo.)</P></FONT><FONT face=Garamond 
size=4></FONT><FONT face=Garamond size=4>
<P>PS. Jaka je nakazal eno drugo temo - internetne debatne krožke. Ali so ti 
zaželeni? Zamenjati osebne stike z živimi ljudmi (internet nedvomno žre čas na 
ta račun) s tipkovnico? Vzpostavljati take neosebne in netrajne združbe? 
Dehumanizacija?</P></FONT><FONT face=Garamond size=4>
<P>Hajd</P>
<P>Ale&scaron; Bjelčevič</P></FONT></DIV></BODY></HTML>