<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<HTML>
<HEAD>

<META content=text/html;charset=iso-8859-2 http-equiv=Content-Type><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN"><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<META content='"MSHTML 4.72.3110.7"' name=GENERATOR>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV>
<DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Ali je ukvarjanje s Pre&scaron;ernom znanstveno 
relevantnej&scaron;e od ukvarjanja s tretjo ligo?</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Najprej si moram prevesti Miranovo besedo 
relevanten: najbr&micro; je mi&scaron;ljeno &quot;prispeva novo, netrivialno 
znanje o predmetu&quot;. Govorimo torej o razpravah, ki hočejo biti 
raziskovalne, inovativne, tistih, ki so namenjene o&micro;jemui krogu 
strokovnjakov. Ne govorimo o uvodnih, preglednih razpravah za 
&scaron;ir&scaron;o ali laično publiko. Če gre namreč za razprave za laično 
publiko, so verjetno&nbsp; bolj privlačne velike teme, v literarnem primeru 
velika imena. (Jaz kot literat raje preberem razpavo o črnih luknjah, prapoku 
itd. kot pa razpravo o tem, kako se gibljejo molekule helija pri -40 
stopinjah.)</FONT></DIV>
<P><FONT size=2>O inovativnih razpravah govori Jure Zupan. Če ga prav razumem: 
razprava je potencialno relevantna, ko smo postavili hipotezo in jo potrdili 
(oz. pokazali, da je ni mogoče ovreči; to ponavadi vzame več časa). &Scaron;ele 
verificirane hipoteze gredo na tehtnico. Ta ugotovitev je važna, ker gre 
nekaterim humanističnim razpravam predvsem za postavljanje, ne pa za potrditev 
hipotez (potrjevanje hipotez je za črnce, ne za modre glave). Poleg tega je 
humanistični stil včasih tako nejasen, da hipoteze pogosto sploh ne more&scaron; 
uzreti - posledica tega, da razprava ni sad dolgotrajnega dela, ampak se zgolj 
beleži trenutni tok razpravljalčeve misli. Ampak tudi slabe razprave o velikih 
imenih niso predmet na&scaron;e diskusije. Predmet na&scaron;e razprave so samo 
dobre razprave o velikih vs. malih literatih. Katere so bolj 
relevantne?</FONT></P>
<P><FONT size=2>Gre po mojem za to, da imamo v humanistiki opraviti z velikim 
&scaron;tevilom ti. znanstvenih paradigem. Paradigma sestoji iz teorije (= 
aksiomi, pravila izpeljave ..., re&scaron;eni in nere&scaron;eni problemi), 
delujočih raziskovalcev in bolj pasivnih odjemalcev znanja. Posamezni 
znanstvenik pripada eni paradigmi (v vsem ľivljenju morda večim, v konkretnem 
trenutku pa le eni). Zanj kot za delujočega raziskovalca so relevantne razprave, 
ki pripomorejo pri re&scaron;evanju njegovih problemov. Ostalo spada na področje 
&quot;zanimivosti&quot;. Področja njegovega &quot;zanimanja&quot; pa so lahko 
različna. In tu velja spet isto: ko ga &quot;zanima&quot; področje A, so vaľne 
razprave z A itd. Ta področja ima v danem času verjetno tudi hierarhizirana. 
Mene kot literarnega zgodovinarja recimo trenutno najbolj zanima zgodovina 
slovenskega verza, sledijo zgodovina naboľne literature, potem vpra&scaron;anja 
estetskosti in literarnosti literature, ljudska epika itd. Zato raziskujem, 
berem, kupujem in vrednotim v tem zaporedju. Mislim, da tudi pri tistih, ki so 
preteľno bralci in manj proizvajalci razprav, ni dosti drugače. Tudi oni se 
navdu&scaron;ujejo za teorijo X bolj kot za teorijo Y. </FONT></P>
<P><FONT size=2>Morda velja podobno tudi za cele generacije: v generaciji 60-ih 
se jih je več navdu&scaron;evalo za interpretacijo kot za kaj drugega, danes pa 
za, kaj vem, sociolo&scaron;ke raziskave literature.</FONT></P>
<P><FONT size=2>Mislim, da nasplo&scaron;no - neodvisno od časa in zunaj 
paradigem - teľko govorimo o tem, kaj ima večjo teľo. Težko je primerjati 
vrednost razprav iz različnih paradigem, ker so paradigme do neke mere verjetno 
nekompatibilne. Težko je reči, ali je na splo&scaron;no interpretacija Krsta pri 
Savici važnej&scaron;a od sociolo&scaron;ke razlage fenomena Koseski. 
(</FONT><FONT size=2>Zanimiva bi bila zgodovinska statistika, koliko je 
posamezno obdobje produciralo razprav o velikih in malih avtorjih.)</FONT></P>
<P><FONT color=#000000 size=2>Dejstvo, da nekdo (tudi jaz pred leti) raje poseže 
po razpravi o Kosovelu kot o Francu Oniču, bi verjetno pričalo ne o tem, da je 
ta razprava zaradi Kosovela apriori pomembnej&scaron;a, ampak da se dotični 
bralec navdu&scaron;uje za paradigmo, ki ji rečemo literarna interpretacija. Ta 
je imela predzadnjih 20-30 let največ vpliva in se je prenesla tudi v 
&scaron;ole.</FONT></P>
<P><FONT size=2>Ale&scaron; Bjelčevič</FONT></P>
<P><FONT size=2></FONT><FONT color=#000000 
size=2>*********************************************************</FONT></P>
<P><FONT face="" size=2>&quot;&Scaron;e ena tema za diskusijo: ali veličina 
predmeta daje tehtnost<BR>literarnovednemu razpravljanju? Konkretno: ali 
odločitev za razpravlanje o<BR>Pre&scaron;ernu v temelju ponuja bolj&scaron;e 
možnosti za relevantne znanstvene rezultate<BR>kot odločitev za analizo 
kak&scaron;nega avtorja druge ali tretje pesni&scaron;ke lige.&quot;</FONT></P>
<P><FONT face="" size=2></FONT><FONT size=2>Miran Hladnik</FONT></P>
<P><FONT face="" size=2>&quot;Vpra&scaron;ane ali veličina predmeta daje 
tehtnost razpravljanju oziroma dejstvo,<BR>da razpravljamo o Pre&scaron;ernu in 
ne recimo o Koseskem ali XY-pesniku, ki se na<BR>slovenskem pojavlja dandanes, 
je stvar teme razprave in hipoteze, ki jo<BR>želimo potrditi ali ovreči. Bojim 
se, da danes večini slovesnkih<BR>raziskovalcev ni jasno, kaj so osnovne 
znanstvene dejavnosti. Prva in<BR>bistvena znanstvena dejavnost je postavitev 
hipoteze. Če te ni, je vse<BR>ostalo le kavarni&scaron;ki 
pogovor.<BR><BR>Postavitev hipoteza navdno sledi dolgotrajnemu &scaron;tudiju 
ali raziskavam nekega<BR>(nekih) znastvenega(ih) vpra&scaron;anj(a). &Scaron;ele 
potrditev ali zavrnitev<BR>postavljene hipoteze in posledice enega od obeh 
izhodov, lahko opredelimo<BR>kot &quot;tehtnost&quot; razprave ali 
&quot;veličino&quot; vpra&scaron;anja<BR>Če hipoteze ni, je &scaron;e ni, ali je 
&scaron;e nismo (niso) postavili, ali pa hipoteze<BR>ni zaradi kateregakoli 
drugega razloga, o &quot;tehtnosti&quot; razprave ne 
moremo<BR>soditi.<BR><BR>Jure 
Zupan&quot;<BR></FONT></P></DIV></DIV></BODY></HTML>