[SlovLit] Občutljiva tema

Aleksander Bjelcevic aleksander.bjelcevic na guest.arnes.si
Pon Nov 22 13:08:59 CET 2010

Nisem še prebral slovlitovih prispevkov o Malu, sem pa vmes odgovoril Delovi
novinarki:
"Ali je dilema o primernosti literarnih vsebin za otroke, mladino, sploh na
mestu?" - Je na mestu. V vseh kulturah je spolna morala zelo pomemben
segment moralnega obnašanja, vse kulture poznajo spolne omejitve (določena
vzdržnost je vrlina, kot je vrlina vzdržnost od hrane in pijače) in povsod
je za določena dejanja potrebna določena starostna zrelost, da lahko na
podlagi znanja in izkušenj sprejemamo pametne odločitve. Dilema je torej
umestna, debata o tem pa koristna, kar pa ne pomeni, da je treba knjigo
cenzurirati.

"Kako obravnavati, podajati tovrstno literaturo?" - Ali "tovrstnost"
predpostavlja, da imate roman za pornografski? Bral ga še nisem, toda na
podlagi odlomka se da sklepati, da je pornografskost (ki jo ponavadi
definiramo kot "popisovanje eksplicitnne spolnosti, za katero so bralci
prepričani, da je podana z namenom, da nas vzburja") eden od namenov. Vitan
Mal je na forumu medover.net roman branil z dvema tezama: a) da neanalna
ljubezen odraslega moškega do otroka ni škodljiva, kadar je otrok deležen
pozornosti, ki mu sicer manjka, b) in da je roman hkrati vzgojen, ker svari
pred zlorabami. Posebno vprašanje pa je, ali je in kaj je s pornografijo -
ne s pedofilsko ljubeznijo, ampak z dražljivim pisanjem o taki ljubezni -
dejansko narobe. To pa je že vprašanje za (razvojno) psihologijo in ne za
literarno teorijo. Ni pa se treba sprenevedati, da pri Malu ni elementov
pornografije.

"Ali so knjige s pornografsko vsebino sploh lahko v prostem dostopu in si
jih otrok  izposodi kot Piko Nogavičko ali Harryja Potterja?" - Če sem si
prav
zapomnil, ima Mal to knjigo za odraslo in ne za mladinsko literaturo. S to
knjigo je torej treba ravnati kot s podobno literaturo (forumi omenjajo de
Sada, Millerja, Mozetiča idr.), v knjižnicah naj se ne postavlja na police
za otroke ali mladino. Mladina, ki jo vsakršna spolnost še kako zanima, naj
jo išče med romani za odrasle.

"Se ti zdi, da imenovani avtor s svojo zgodovino iz črne kronike lahko piše
tovrstne vsebine za mlade bralce?" - Ločiti je treba dvoje: Prvič, če ima
črno
kartoteko, še ne pomeni, da ne sme pisati (domnevne) pornografije. Zanj
velja enaka pisateljska svoboda oz. enake omejitve in neomejitve kot za vse
pisatelje. Drugič, mislim, da je roman namenjen odraslim. Na splošno pa
ocenjujem, da je trenutna aferica kotistna, ker nas je napeljala, da o teh
problemih razmišljamo.
Aleš Bjelčevič