[SlovLit] Ogorčenje nad tekmovanjem iz materinščine

"Nejc R. Ivančič" nejc.ivancic na guest.arnes.si
Tor Feb 9 00:24:53 CET 2010

Ogorčenje nad tekmovanjem iz materinščine

Nova Gorica, 8. februar 10

Spoštovane kolegice in kolegi!

Želim izraziti svoje ogorčenje nad tekmovanjem v znanju slovenščine za
Cankarjevo priznanje, ki ga zadnja leta organizira Zavod RS za šolstvo.
Ravnokar sem -- ob kulturnem prazniku -- zaključil z ocenjevanjem
tekmovalnih nalog (jasno, ne svojih dijakov), ki jih moram takoj po
"dela prostem" dnevu vrniti organizatorjem. Ocenjevanje nalog me je tako
pogrelo, da ne morem molčati. Pa tokrat niso bili krivi nepismeni dijaki
... (Moram jih pohvaliti, ker so se dobro držali, čeprav bi lahko po
branju navodil vrgli puško v koruzo.)

Na tekmovanje sem (brezplačno, upam pa, da ne zastonj) pripravljal
peščico najbolj pismenih dijakov iz naše šole, ki so v torek, 2. 2. 10,
tekmovali na regijski stopnji. Pohvaliti moram učiteljice s Škofijske
gimnazije Vipava za brezhibno organizacijo regijskega tekmovanja, žolč
pa bom razlil na Zavod RS za šolstvo, kjer so očitno skregani s
pedagoško prakso in živijo vsaj nekaj svetlobnih let oddaljeno od
učencev in učiteljev, ki poskušamo osmisliti in priljubiti pouk
materinščine v sodobni šoli.

Na regijskem tekmovanju so morali tekmovalci iz 3. in 4. letnikov
gimnazije v zgolj 90 (!) minutah napisati okroglo mizo z uvodno navezavo
na izbrano pesem ter s spodbudnim začetkom razprave, nato pa naj bi se
pogovarjali kar štirje (!) sodobni slovenski pesniki (Ifigenija
Simonivić, Barbara Korun ter Boris A. Novak in Alojz Ihan), in sicer naj
bi se sogovorci sklicevali na priloženih šest (!) pesmi ter s pomočjo
ključnih besednih zvez (aktivni ženski subjekt, zanosni erotični
vitalizem/optimistično poslanstvo erotike, erotični stereotip, humor in
ironija) razpravljali o sodobni slovenski erotični poeziji,
argumentirano zavrnili stereotip o tradicionalnem ženskem principu v
erotični literaturi, za zaključek pa naj bi voditelj/voditeljica še
ovrednotil/ovrednotila izbrani odlomek ter tako sklenil/sklenila okroglo
mizo.

Naj povzamem bistvo: dijaki so dobili obsežna navodila in priloženih kar
šest zahtevnih sodobnih pesmi, o katerih naj bi štirje gostje moderirano
razpravljali. V 90 minutah bi moral nastati smiselno povezan in
zaokrožen zapis okrogle mize.

Zamisel je sicer domiselna in spodbuja ustvarjalnost, toda tekmovalci so
se mi naravnost zasmilili, kajti podvomil sem celo v sposobnost
sestavljalcev nalog za tako zahteven podvig, kaj šele v zmožnosti sicer
pismenih 16- do 18-letnikov. Vsaj zase lahko z gotovostjo rečem, da vsem
podanim zahtevam v tako kratkem času ne bi bil kos. Že z branjem tako
dolgih navodil in z vsaj površnim razumevanjem pesmi sem izgubil dobrih
20 minut, pa sem razmeroma vešč bralec. Me prav zanima, koliko časa
porabijo novinarji zgolj za izbiro teme in pripravljanje vprašanj za
enega samega intervjuvanca, kaj šele za pripravo okrogle mize s štirimi
gosti. Sploh pa je okrogla miza (čeprav zgolj umišljena) govorjena
besedilna vrsta in njen zapis nikakor ni enostavna naloga. Naši
nadobudni najstniki pa so morali o sicer zanimivi erotični poeziji
napisati več strani dolgo (pravzaprav dramatizirano) besedilo z uvodnim
delom, vsaj desetimi replikami in smiselnim zaključkom, pri čemer so
morali upoštevati vse značilnosti besedilne vrste, pokazati poznavanje
dane problematike (in avtorjev) ter se sklicevati na kar šest pesmi (in
pri tem uporabljati zahtevno strokovno izrazje).

Naj bi mladostniki na tak način vzljubili branje, književnost,
slovenščino, pisanje? To ni bilo veselje v pisanju, bila je tortura!

Ogorčen sem nad "sodobnim" tekmovanjem za Cankarjevo priznanje. Nekoč --
tedaj ga je še organiziralo slavistično društvo -- smo tekmovalci
uživali (celo) v pisanju (za priznanje).

Žolča na dano temo je še obilo, ta je najbolj svež.

Iskreno upam, da se še kdo oglasi.

Lep praznični pozdrav

Nejc R. Ivančič, prof. slov, Gimnazija Nova Gorica, prejemnik zlatega
Cankarjevega priznanja v letu 2000 in ocenjevalec na regijskem
tekmovanju za Cankarjevo priznanje v letu 2010

Dodatne informacije o seznamu SlovLit