[SlovLit] Slovenščina za priseljence v OŠ

Ned Okt 12 22:45:52 CEST 2008

From: "Katka" <katarina.rous na guest.arnes.si>
Sent: Sunday, October 12, 2008 9:49 PM
Subject: Re: [SlovLit] Slovenščina za priseljence v OŠ

Spoštovana gospa Mihaela,
morda niste pravi naslov, morda pa vendarle, ali pa vsaj na znanje.
Poučujem slovenščino na Ekonomski šoli v Murski Soboti, kjer sicer nimamo
težav s priseljenci in migranti, pač pa, morda bo zvenelo čudno, z Romi.
Nekako mi je ostala v glavi slika družine Strojan iz Ambrusa in najbrž ima
večina ljudi tako predstavo o Romih, pri nas pa so se kar nekako
"civilizirali", vsaj navzven se tako vidi in sliši. Sama pa v to nisem čisto
prepričana. Pri nas pridejo Romi po končani osnovni šoli (ker jo danes pač
vsak otrok konča, ne glede na svoje sposobnosti) tudi v srednjo šolo. To so
resda slovenski otroci, toda njihova slovenščina je glede na to, da je zelo
malokrat to tudi njihova materinščina, grdo rečem, na psu. Velika večina jih
niti ne zna brati ne pisati, da o knjižni slovenščini sploh ne govorim.
Največkrat prihajajo iz družin, kjer govorijo kup drugih jezikov, samo
slovensko ne, doma govorijo mešanico romščine in narečja, velikokrat so
živeli v Nemčiji, Italiji ali kjerkoli pač, kjer so živeli starši. In potem
so "pač v šoli, zato ker imajo otroški dodatek, zdravstveno varstvo, zastonj
malico, starši pa socialno pomoč, dokler niso stari 18 let, ko se prijavijo
na zavodu za podporo", mi je dobesedno dejal dijak. In tako se prepisujejo
iz programa v program pač toliko časa, dokler tega pogoja ne izpolnijo, eni
prej, drugi pozneje. In zakaj le jim jaz potem težim z znanjem in ocenami,
ker oni itak znajo prodajati, pa če hodijo v šolo ali ne, je pribil dijak.
In kaj je problem? Da jih je v 3-letnih programih že pol ali več razreda, da
delajo v razredu "štalo", zmotivirati jih ne moreš, ker imajo itak toliko
pravic, da kar glava boli, ja zakaj bi se pa res potem trudili in hoteli kaj
doseči? Disciplina v takih razredih je katastrofa, kam pa naj postavim
minimalni standard, pa mi tudi ni jasno, kajti ko to vidijo ostali dijaki,
tudi sami izgubijo voljo, zakaj bi mi mogli, če pa njim ni treba. In potem
delaj v takem razredu. Ostali pa si potem mislijo, da če znajo vsaj brati,
so že doktorirali proti ostalim, kaj več pa je tudi že preveč. Nočem jim
delati krivice, niso čisto vsi taki, ampak roko na srce, velika večina pa.
In s svojim getovski obnašanjem dominirajo po celi šoli, so največji
frajerji, itak so ponavadi vsaj leto starejši od generacije, imajo brate,
bratrance in kup ciganske rodbine, ki jih prevažajo v luksuznih avtomobilih
z muziko na FULL, šarmirajo in se vozijo gor in dol, se pretepajo, tudi za
dekleta, dekleta za fante, da včasih res izgleda, kot bi gledal ameriški
film.

Pa nazaj k problemu. Bi se dalo tudi njih vključiti v kakšnega od teh zadev
(projektov), ki jih pripravljate, morda bi jih lahko upoštevali pri
normativih, morda nekako omejili ševilo glede na razred, morda še kaj
drugega? Srčno upam, da bodo začeli v takih primerih protestirati starši
tistih otrok, ki pa bi se radi v šoli kaj naučili. Ali pa se morda motim in
se vedno pritužujejo le tisti, ki ščitijo svoje nepridipravčke?

Pa lepe pozdrave
Katarina Balažic

Dodatne informacije o seznamu SlovLit