[SlovLit] [Slovlit]Smolnikar

Sob Jun 24 15:59:43 CEST 2006

Od: "Aleksander Bjelcevic" <aleksander.bjelcevic na guest.arnes.si>
Za: "slovlit" <slovlit na ijs.si>
Poslano: 23. junij 2006 19:09
Zadeva: Smolnikar

Prejšnjega maila nisem končal: gre za razlago ideje "prepoznale smo se, pa
to vendarle nismo me".  Ponavljam, kar sem zapisal že prejšnji teden. Isti
princip imamo v laži ali zmoti: "Predsednik Drnovšek je poročen". Ta stavek
ni resničen, pa vendar se Drnovšek v njem prepozna. Predmet je namreč
resničen (preds. Drn. resnično obstaja), le opis je neresničen (ni res, da
je poročen). Ta princip po mojem deluje tudi v izmišljijah.
Ker bomo slejkoprej hoteli neko definicijo izmišljije, naj podam svojo (ki
je vsaj v eni točki slaba, na kar tudi opozarjam). Fikcija (F) je v tem, da
je PISEC PREPIČAN, da govori izmišljotine; pisec hkrati načrtuje, da bo
bralec stvar prepoznal kot F in ne kot resno izjavo. Večina F (ne pa vse;
vtem je pomanjkljivost definicije) spada v rod neresničnih izjav; v tem rodu
so mdr. laž, zmota in fikcija. Laž je namerna in zavajajoča neresnica; zmota
je nenamerna neresnica; F je namerna in nezavajajoča neresnica.

Rekel sem "večina F, ne pa vse": če se namreč F izkaže za resnično (to je
omenjena slabost -- v tem primeru namnreč F ni neresnična), je zadeva še
vedno fikcija, ker je bil avtor med izrekanjem prepričan v njeno
neresničnost. Neresnica torej ni pogoj za F; pogoj za F je, da je avtor
prepričan, da gre za neresnico. Kaj je F in kaj ni F, v prvi vrsti določa
avtor.

Toda Smolnikarjeva si opisa družine ni izmislila in ta kao-fikcijski opis se
ni slučajno izkazal za resnico. Več o tem pa, ko dobim knjigo.

Če se bo debata obrnila k vprašanju, kaj je fikcija, opozarjam na
razlikovanje med literaturo (L) in fikcijo (F): to namreč ni isto. 1)
Obstajajo F, ki morda niso L (npr. šale: "Mujo gre v Ameriko ...");
obstajajo L, ki niso F (nekatera lirika, nekatera avtobiografija, nekater
potopis). 2) Če L vsebuje F izjave, ni nujno, da so VSE izjave v L
fikcijske. Trditev 2 je lahko diskutabilna, toda po mojem obranljiva. ---
Lp, Aleš

Dodatne informacije o seznamu SlovLit