[SlovLit] Padec Carigrada in Zdravljica

vlado na zrc-sazu.si vlado na zrc-sazu.si
Pet Jan 13 17:01:39 CET 2006

Ko sem se v torek oglasil v zvezi s spominom na padac Carigrada,
sem oprt na Kroniko clovestva napacno zapisal, da je bil zadnji
vzhodnorimski cesar Konstantin XII. Nadaljnje preverjanje pa je
pokazalo, da je bil to Konstantin XI. In ko sem nato v zvezi s pesmijo
Junaska Alencica omenil se Zdravljico, sem naknadno postal
pozoren na tri barve - rdeco, crno in belo - v pesmi Junaska
Alencica.Presernova Zdravljica sicer na zunaj mocno spominja na
Vodnikov prevod brambovskega Napitka, le da si  v slednjem mozje
nazdravljajo samo med sabo, medtem ko je Alencica svojemu bratu
Gregu vsaj enakovredna. In Zdravljica gre se naprej tako, da med
uvodno (U) in sklepno (S) kitico ter v navezavi na sorojenca v
Junaski Alencici nazdravlja najprej zenskim (Z), potem moskim (M)
in naposled obojim (O) takole:

U           Z
Z            M
M           O
O           S

Tako se pokaze, da je Zadravljica ujeta v crko Z, ki bi pomenila zgolj
zacetnico naslova pesmi, ce ne bi kar tri posevni precke ZZ, MM, OO
skladno z drugo izdajo Murkovega slovarja rajsi namigovale na tri
barve Zastave v Zastavici. Bojevitost moskega para kitic pa, kakor se
zdi, vmesca rdeco barvo na sredo pod belo barvo zenskih kitic in nad
modro barvo obcecloveskih kitic!

Dodatne informacije o seznamu SlovLit