[SlovLit] Zupan in vest

Aleš Bjelčevič aleksander.bjelcevic na guest.arnes.si
Pet Dec 3 09:31:20 CET 2004

Zakonca Juhant sta napisala, da je njun sin po nekaj straneh odložil Zupanov Menuet, ker mu je tako narekovala vest.

Kaj je takega na prvih straneh? Nič posebnega; toda nekako na 17-i strani piše, da je partizane izdal eden od "ta belih, /.../ Tak vljuden gospod. Pobožnjakar". Domnevam, da je fanta zmotil ta odlomek; morda se motim, toda na začetku resnično ni ničesar drugega. Ta odlomek pa je zgodvinsko resničen: med vojno so izdajali tako eni kot drugi.
Fant torej trdi, da mu vest ne dopušča, da bi vedel, da so bili med vojno tudi belogardisti slabi.

Kaj pa je za kristjane vest? (Domnevam, da je družina Juhant krščanska družina, ker se na njih pač sklicuje krščanska organizacija.) Vest je človekova sposobnost, izvirajoča od Boga, da razlikuje dobro od zlega; ljudje radi rečemo, da je to glas Boga v človeku. Vest je sposobnost za pravilno uporabo božjega moralnega kodeksa.

Kaj torej trdi fant? Da Bog želi, naj fant živi v prepričanju, da belogardisti med vojno niso izdajali. Vemo pa, da to ni res in da tako prepričanje pogosto vodi v manjši ali večji konflikt. (Tako tudi v tem primeru.) Bogu pripisati, da se zavzema za nevednost ali celo za neresnico in da želi konflikt, je najbrž bogokletno (= zoper 2. zapoved). Z drugimi besedami: po mojem fant knjige ni odložil zaradi vesti, ampak zaradi političnega prepričanja.

Ko sem se pred tedni prvi oglasil na to temo, sem rekel, da bi koristila manjša konferenca na to temo. Ta hip ne mislim več tako, saj bi privatni ideološki ugovor ene ali dveh družin postal javni problem.

Aleš Bjelčevič
HTML priponka je prečiščena...

Dodatne informacije o seznamu SlovLit