[SlovLit] France Kidri'c

Igor Kramberger kramberger na uni-mb.si
Tor Apr 16 14:18:01 CEST 2002

Dober ve'cer vsem,

prej'snji teden v sredo, 10. aprila, sem se zgodaj opoldne odpeljal
iz obla'cnega in sivega Kamnika -- ni bilo jasno, ali je zgolj megla
tako zelo vla'zna ali pr'si ali pa se bo vsak hip kar vlilo. V
Dramljah sem zavil z avtoceste in se prek 'Sentjurja pripeljal v
Roga'sko Slatino. V kraju sem sledil tablam: hotel ta in oni, center,
zdravili's'ce, ob'cina -- samo kulturnega doma nisem na'sel, dokler
se na drugem koncu kraja nisem obrnil in povpra'sal na bencinski
'crpalki, kam naj grem.

Namesto v Maribor sem se odpeljal v Roga'sko Slatino, da bi se
udele'zil tiskovne konference ob izidu Kidri'cevega zbornika.
Simpozij ob 120-letnici rojstva in 50-letnici smrti akademika
Franceta Kidri'ca je bil v Roga'ski Slatini izveden 27. in 28.
oktobra 2000. Zbornik, ki vsebuje 10 prispevkov, predstavljenih na
simpoziju, en pozneje nastali prispevek  in tri obse'zne priloge k
prispevkom Jo'zeta Lipnika, Katje Sturm-Schnabl in Alojza Jembriha na
straneh 115 do 202, je iz'sel kot 16. knjiga v zbirki Zora, ki jo
izdaja Slavisti'cno dru'stvo v Mariboru (ISBN 961-6320-14-9).

Dobrih dvajset minut pred peto uro so samo napisi na obeh straneh
kulturnega doma, ki je 'se v gradnji, saj je v sredini predvidena
kongresno-prireditvena dvorana, opozarjali na tiskovno konferenco,
sejna soba, kjer naj bi bila prireditev, je bila 'se zaklenjena.
Vrnil sem se do avta po jabolko in kos 'crnega kruha. Kdor pozna
socialnorealisti'cno slovensko literaturo, pozna tudi moderne
priporo'cene na'cine zdravega prehranjevanja.

Nekaj minut po peti je bila sejna soba polna. Na vabilu sta bila
podpisana Jo'ze Lipnik in Ludvik Toplak, a je namesto njega pri'sla
prorektorica Zinka Zorko. Prisotni sta bili tudi vnukinji Franceta
Kidri'ca, predstavnika ob'cine Roga'ska Slatina in krajevne
skupnosti, v katero spada tudi obmo'cje Kne'zec, tri asistentke ali
mlade raziskovalke na oddelku za slovanske jezike in knji'zevnosti na
Pedago'ski fakulteti v Mariboru in predsednik SAZU France Bernik s
spremljevalko, glavni gost in govorec. Pri'sli so 'stirje novinarji
in ena novinarka, 'ce sem pravilno 'stel in razumel, kdo je bil kdo
-- ena oseba je bil menda  lastnik firme Mesnine 'Zerak iz Roga'ske
Slatine.

V predstavitvenem govoru se je France Bernik kratko pomudil pri
zborniku, ve'c pozornosti pa je posvetil knjigi, ki je iz'sla v
zbirki Korespondence pomembnih Slovencev: pisma Franceta Kidri'ca
Franu Ramov'su. Prav zaradi skoraj hkratnega izida te knjige sem bil
presene'cen, da se tiskovne konference ni udele'zil njen urednik
Darko Dolinar, ki je v svojem simpozijskem prispevku 'ze omenjal to
dopisovanje. Bernik se ni spu's'cal v vsebinske podrobnosti pisem,
temve'c je poudaril razse'znosti prijateljstva, ki vejejo iz njih;
zanj je to odlika medosebnih odnosov, ki je redka in posebej
dragocena, kadar se razvije v polni 'zlahtnosti.

Jo'ze Lipnik je poudaril, da so zbornik raz'sirili in obogatili s
tremi prilogami. Od drugih avtorjev pa sva bila prisotna samo dva:
Simona Pulko in jaz. Oba prispevka se posve'cata izseku Kidri'cevega
delovanja oz. raziskovalne pozornosti in spadata v kontekst 'sir'se
zastavljenega interesa za zgodovino 'solstva / pou'cevanja oz.
uredni'skega ukvarjanja s slovensko literaturo.

Potem se je pogovor zasukal v druge smeri. Novinarja Toneta
Petelin'ska z Radia Maribor je zanimal odnos SAZU do znanstvenikov
oz. profesorjev na mariborski univerzi in sploh odnos do pomembnih
kulturnih oseb, ki delujejo izven Ljubljane. Bernik je odgovoril, da
dele'z 'Stajercev med akademiki sploh ni majhen. Pripomnil je tudi,
da zelo zagovarja ustanovitev medicinske fakultete v Mariboru -- in
je v tem duhu tudi napisal pismo dekanu ljubljanske medicinske
fakultete.

Zadnji del tiskovne konference je bil posve'cen usodi hi'se na
Kne'zcu, v kateri je pred II. svetovno vojno France Kidri'c prebival
v 'casu po'citnic. V hi'si je bil po II. svetovni vojni urejen
tridelni muzej: o Francetu Kidri'cu, o Borisu Kidri'cu in o okupaciji
oz. narodnoosvobodilnem boju. Hi'sa zadnja leta propada, muzej je
zaprt. Ko smo vstopili, je bilo mogo'ce pri'zgati razsvetljavo.
Predstavnik krajevne skupnosti je povedal, da so hi'so malce pometli
v 'casu simpozija o Francetu Kidri'cu. Vsi resnej'si posegi pa so
onemogo'ceni, ker ni dore'cena usoda stavbe, saj se
denacionalizacijski postopek ne premakne z mrtve to'cke. Hi'si grozi,
da bo nanjo padel del posu'sene lipe, ki stoji tik pred vhodnimi
stopnicami -- in tudi za posek te lipe ni mogo'ce dobiti dovoljenja.

Kne'zec je sredi pobo'cja, dvignjen nad sredi's'cni, zdravili'ski del
Roga'ske Slatine. Nad njim je pokopali's'ce s cerkvijo. Mimo njega bi
morala voditi ena od sprehajalnih ali kolesarskih poti. Lahko bi bil
del kulturnozgodovinske ponudbe kraja. Predstavnik krajevne skupnosti
je zdaj odvetnik, neko'c pa je bil zaposlen kot pravnik v
zdravili's'cu -- mirno, trezno, a vendar z jasno 'zeljo po
spreminjanju stanja mi je med vo'znjo nazaj v dolino pripovedoval o
propadu zdravili'skega kompleksa sredi 90-tih let, o spreminjanju
miselnosti in lastni'stev, o tem, kdo ima smisel za obnovo kraja, pa
tudi o razpr'senosti interesov, ki jih vodstvo ob'cine ne zmore
povezati, usmeriti v hitrej'so prenovo in razvoj kraja. Prenovljeno
staro termalno kopali's'ce Tempel je primer zanimive zamenjave
lastnika in novega zagona -- izvedel ga je lastnik firme Mesnine
'Zerak.

Pred vrnitvijo sem se oziral po dolini, nad katero so viseli te'zki
sivi oblaki. A moje razpolo'zenje je bilo 'ze povsem druga'cno kot ob
odhodu iz Kamnika -- iz oto'znosti se je spremenilo v spokojnost. Ko
sem opazil, da nekateri zbirajo podpise prisotnih, sem prosil za
podpis v izvod zbornika obe vnukinji. Asistentke oz. mlade
raziskovalke sem vpra'sal, ali bi hotele na takem kraju, 'ce bi bil
prenovljen, dokon'cevati svoje 'studijske obveze ali pisati
monografije. Spomnil sem se, da je Primo'z Premzl zapisal v prispevku
o zgodovini razglednic, da je dopisnica s podobo Roga'ske Slatine
najstarej'sa ohranjena predhodnica razglednice. Skupaj z Dobrno in
Rimskimi Toplicami spada med kraje z imenitnimi vedutami. Mondenost
med sprehodi in odmaknjenost med pisanjem -- to dvoje bi se lahko
znova prepletalo v 'studijsko urejeni hi'sici na tistem pobo'cju.

De'zevna sivina se je 'ze spreminjala v mrak, ko sem se odpeljal
proti Mariboru.

Lep podrav,

--
Igor