[SlovLit] Petero reči

Jaka Zeleznikar jaka na jaka.org
Sre Feb 13 00:01:11 CET 2002

Miran Hladnik wrote:
> 1. Interaktivna poezija. Na naslovu
> http://users.volja.net/iskanje/index.html je interaktivna poezija Rajka
> Jerame, ki je po avtorjevem mnenju pripravna tudi za didaktične svrhe.
> Prosim za ogled in komentar.

Sam sem si zadevo ogledal z velikim zanimanjem, saj se sam že več let
ukvarjam prav s tem - interaktivnimi (računalniški) umetniškimi besedili
(pesmimi, če želite). In sem skeptičen do avtorjevega prispevka (a tudi
pozitiven po svoje).

Najprej me odbija 'new age' estetika (vidno) in patetika (berljivo) same
predstavitvene strani.

No, najprej me zmoti trditev o _prvi_ slovenski interaktivni pesmi.
Avtor nikjer ne navaja letnice nastanka svojega dela (delo tudi ni
dostopno, dostopen je nekakšen demo, ah, da; delo samo tudi - za zgolj
10001 SIT ?! - torej dela samega nisem videl, varčujem :)

Koncept _prvega_ v umetnosti je že sam po sebi zelo sporen. Zgodovina
umetniške rabe jezika je polna _interaktivne_ rabe jezika, sami ste
večji teoretični strokovnjaki glede dotičnega, tako, da ne bom navajal
imen. In če _poezija_ izhaja že iz časov pred _tiskom_, velja omeniti
interaktivne elemente v različnih 'pesniških dvobojih'. Če gremo res
globoko nazaj - pa tudi v mediju tiska/knjige obstajajo eksplicitno
interaktivna dela (60 - 70-ta prejšnjega tisočletja npr. ali pa
enciklopedije (npr.2)).

No, nazaj k neomenjenemu (morda spregledanemu, a dvomim) datumu
avtorjevega prispevka. Če seštejem, da sem sam svoje (NE splošne) prve
interaktivno-računalniška besedila delal 1997 in da volja.net (kjer
avtor gostuje) obstaja manj časa, bi rekel, da ni ravno prvi. (No da,
avtorja sem kontaktiral, če se izkaže, da je bilo prej, javim.). Sicer
pa bi o interaktivnosti (tudi eksplicitni) veljalo pogledati, pri nas,
verjetno že k OHO-ju ali celo k Podbevšku. Ali vsaj kasneje k avtorjem
vizualne/konkretne poezije. A to niti ni tako zelo pomembno. Naj se s
_prvimi_ deli ukvarja kdo drug, če mu je kaj do te olimpijske discipline
:)

Avtor vsekakor kaže zanimivo igro besed in prepletanj pomenov ob
minimalnih formalnih spremembah. Vprašanje je, ali je to dovolj za
_poezijo_ in predvsem kaj to prinaša vanjo? Sam nimam odgovora, zgolj
slutnje. Sam v svojih delih zelo upoštevam tradicijo konceptualne
umetnosti, a sem do svojih del zelo preizprašujoč njihovo relevantnost
(s tem, da menim, da pri večini interktivnih besedil ni mogoče
spregledati konceptualne
tradicije - pri dotičnem avtorju pa sem glede tega v nedefiniranem).
Kje je meja med tehnološko omogočeno igro in neopisljivim presežkom
velikih besedil jezikovne umetnosti? gre za ista merila kot jih
uporabljamo za tiskana besedila? Kaj je z govorjeno besedo? Kaj je z
besedo v večmedijskih, na jeziku temelječih izrazih? In še je teh
vprašanj.

Isto najdem v dotičnem delu, kolikor ga je pač mogoče videti. pomislek
je tudi zakaj bi interaktivno besedilo bolj razkrivalo
'božje/transcendentalno itd... ' kot klasično besedilo tiska? Hm. Je
_bog_ interaktiven :) ?

No, napletel sem nekaj misli v nekakšni grobi skici, od avtorja bi z
veseljem želel videti še kakšno, morda naslednje delo - soditi o neki
zadevi na podlagi ene same 'izjave' je zelo težko, lažje je, ko se
pokaže nek razvoji tok - bi pa bil zelo zainteresiran, tudi izven liste
(moj naslov: jaka na jaka.org, mailto:jaka na jaka.org )
izmenjati kakšno menenje o tem.

[+ se opravičujem za pravopis, zavedam se se nekakšne
sproščeno-akademske narave liste, a se mi res ne da iti čez besedilo in
popravljat formalnosti]

jaka,
http://www.jaka.org/ [prenovljen]
http://www.jaka.org/