[SlovLit] Re: Slovar v glavo

Aleš Bjelčevič aleksander.bjelcevic na guest.arnes.si
Tor Jan 30 08:24:46 CET 2001

Če gre pri implantaciji slovarja v glavo samo za to, da se bo spremenila lokacija in dimenzije mojega namiznega računalnika, bi jo najbrž sprejel, kot sem sprejel vse od televizije naprej. Ugibam pa, da gre za nekakšen poseg v mojo duševnost in do tega imam iracionalni odpor. Gre za staro vprašanje, ali znanstveni razvoj prehiteva etičnega. Kakšne bodo posledice podaljševanja življenja na 200 let in drugih genskih posegov, vgradnje slovarjev ipd? Navsezadnje, kdo si bo to lahko privoščil, komu boš že v genih določil, da bo genij in komu, da bo pometač?

Miranova (Ihanova) ideja o nedopustnosti primerjav v znanosti in Jakatova o sodelovanju humanistov z naravoslovci in tehniki kaže, da imata implantacijo za znanstveni problem. Implantacija pa nikakor ni znanstveni problem. To je morda etični problem, nedvomno pa problem - pripravita se, prihaja osovražena beseda! - problem vrednot. Znanstveno plat problema sta opisala Klemen Pisk in Matjaž Babič. Meni je šlo za nekaj drugega: ko sem repliciral, nisem izražal argumentov, ampak nelagodje, strah.

Sam imam še boljše protiprimere k svoji prejšnji repliki (vidva sta sinekdohično navedla avto in televizijo): A) transplantacija srca, umetna srčna zaklopka, umetne ledvice, skratka medicina nasploh; B) avtomobili, avioni, elektrika oz. vse, kar dela na elektriko, nafta in podobna goriva, skratka sodobna tehnika nasploh, ki je pogoj celotni bivanjski infrastrukturi in delovanju zahodne civilizacije; C) celotna uporabna znanost: od slovenščine, kadar je njen cilj pravopis ipd., sodobnega prava in ekonomije, preko fizike, kadar služi tehnologiji, do tehničnih znanosti. O vsem tem bi lahko dvomil, ne le o vglavnem slovarju. In res dvomim.

Verjetno smo vsi trije načeli širši, naslednji problem: kdaj zgoraj naštete civilizacijske pridobitve človečnost povečujejo, kdaj pa zmanjšujejo?. Verjetno nerešljivo vprašanje, saj ne vemo, kakšen bi bil svet, ko bi šel po drugi poti - in četudi bi vedeli, morda nebi posedovali nevtralnega stališča za primerjavo. Problem lahko formuliram tudi takole (ker smo ravno omenili Ihana - ta pa je lani izdal knjigo Deset zapovedi): Človečnost je morda najbolje opredeljena v živih religijah. Ker poznam samo krščansko, bom ostal pri njej in pri njenih zapovedih. Ali civilizacijske pridobitve (v znanosti, pravu, tehniki, medicini itd.) povečujejo našo ljubezen do soljudi in do Boga, ali manj ubijamo, manj krademo, si manj želimo, kar ima sosed, manj prešuštvujemo itd.? Ali je s tehnično civilizacijo ukinjena potreba po odrešitvi, ki jo izražajo krščanstvo, budizem, hinduizem, islam itd? Naj formuliram še drugače: ali bo naša, zahodna civilizacija splošna in večna (dokler se ne bo sonce ohladilo)? Če bo, bo odgovor pozitiven, sicer negativen. Jaz sem pesimist in si zaradi pretekle balkanske vojne, trenutnega divjega kapitalizma, ekološke krize (neuspela svetovna ekološka konferenca), prihajajoče krize liberalnega zahodnega kapitalizma, naraščajočega ateizma, smrti socializma itd. odgovarjam z ne.

Na kratko k Jakatovim replikam: Romantik: da. Cilj=pot: ne, toda ne pelje vsaka pot k cilju. Sodelovanje z naravoslovjem: da, toda nisem govoril o njem ampak o tehniki - razlika je bistvena. Simpatiziram z znanostjo, katere namen je znanje in ne uporabnost. Pravzaprav nisem problematiziral odnosa tehnika-humanistika, kjer bi bil jaz na eni od strani, ampak znanost-humanost - kjer pa sem hkrati na obeh, kot je dobro opozoril Miran. (Pri meni osebno je tako navdušenje za naravoslovje že mimo in replika je odraz spoznanja, da smo skoraj vsi strokovnjaki zaplankani v smislu, da "samo opravljamo svoj posel", kot pravijo v amer. filmih, in se za posledice ne brigamo.)

PS. Jaka je nakazal eno drugo temo - internetne debatne krožke. Ali so ti zaželeni? Zamenjati osebne stike z živimi ljudmi (internet nedvomno žre čas na ta račun) s tipkovnico? Vzpostavljati take neosebne in netrajne združbe? Dehumanizacija?

Hajd

Aleš Bjelčevič

HTML priponka je prečiščena...

Dodatne informacije o seznamu SlovLit