[SlovLit] Znanstvene paradigme -- Kuhn vs. Laudanov

Hladnik Miran miran.hladnik na guest.arnes.si
Sre Okt 11 16:35:00 CEST 2000

Spletki
Thomas S. Kuhn

==========

Spletki

Http://www.antika.si/ -- antikvariat knjig.

Http://cupavi.iscool.net/ -- poezija glasbenika, ki se podpisuje Čupavi.

==========

Thomas S. Kuhn

Tole informacijo sem poslal Alešu (aleksander.bjelcevic na guest.arnes.si):

>Title: Kuhn, Thomas S.: The Road since Structure
>Publisher: University of Chicago Press
>
>The fullest record we have of the new direction Kuhn was taking during
>the last two decades of his life. The first part consists of essays in
>which Kuhn refines the basic concepts set forth in Structure--paradigm
>shifts, incommensurability, and the nature of scientific progress. In
>part II, Kuhn replies to many of the criticisms of his earlier work.
>The third part is the transcript of a remarkable autobiographical
>interview conducted in Athens in 1995.

> [...]

=============

Tole je pa Alešev odgovor, ki bo morebiti zanimal še koga:

Nekaj od tega je bilo prevedeno v slovenščino in srbohrvaščino, intervju pa
je nekaj novega, ampak ne bom bral, tenks.

Nad Kuhnom sem se navduševal kot študent. Zadnjih deset let sem v principu
anti-kuhnovski (v smislu, da verjamem, da je do resnice mogoče priti, vendar
počasi in z mnogo napakami), nekaj tradicionalnega filozofskega nezaupanja
do znanosti pa vcepijo v vsakega študenta.

Zdaj je "in" Lary Laudanov model sprememb in razvoja v znanostih:gre za
srednjo pot med Popprovim in Kuhnovim modelom. U čemu je rječ? Med
znanstveniki obstaja tako strinjanje kot nestrinjanje glede tega, katere
teorije, metode, tehnike bodo uporabljali. Po Poppru je strinjanje posledica
sprejemanja istih splošnih metod, nestrinjanje pa posledica napak ipd. Kuhn
pa razlaga nestrinjanje kot posledico delovanja v različnih paradigmah. Toda
zgodi se, da se tudi ljudje iz različnih paradigem razumejo, do česar v
bistvu ne bi smelo priti (če so paradigme res različne). Po Poppru je
nerazumevanje v bistvu neracionalno, po Kuhnu pa racionalno. Laudan predlaga
sintezo obojega. Po Laudanu imamo v znanostih opravka s tremi tipi izjav: a)
o tem, kakšen je svet (ne gre le za materialna dejstva, ampak tudi
neopazljiva - ha, (ne)opazljivke, ki si jih že enkrat komentiral)., b)
metodološka pravila, c) kognitivne vrednosti, tj. cilji znanstvenega dela,
ki jim mora delo ustrezati, da mu v določenem času in okolju rečemo
"prava/dobra znanost".

Nekaj takega, no. Ampak tega nisem povedal na pamet, to sem od nekod
prepisal.

Lp Aleš

Dodatne informacije o seznamu SlovLit